رفتار های پیشگیری کننده از بیماری ابولا و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
براساس مطالعات، اگر مواردی از بیماری ابولا مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی هستند. از طرفی اطلاعات دقیقی از رفتارهای پیشگیری کننده در این گروه در دسترس نیست، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری ابولا و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی، 191 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه درسال 1393 به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه دو قسمتی دموگرافیک و رفتار جمع آوری شد که روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و تعقیبی توکی انجام شد.
یافته ها و
نتیجه گیری
میانگین سنی دانشجویان 1/75±21 بود. نمره میانگین رفتارهای پیشگیری کننده 25/3±84/2 بود. از بین راهنماها برای عمل، نقش پرستار (20/3±88/3) مهم ترین راهنما برای عمل بود. بین رفتار با رشته تحصیلی ارتباط معنی داری مشاهده شد (0.009=P). همچنین بین رفتار با تمام راهنماها برای عمل ارتباط معنی داری مشاهده شد (0.05 > P). نمره میانگین رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری ابولا در سطح مطلوبی بود. لذا پیشنهاد می شود تا برای ارتقاء و حفظ عملکرد دانشجویان جهت انجام رفتار های پیشگیری کننده از بیماری ابولا ، مداخلات آموزشی با تاکید بر نقش تاثیر گذار پرستار صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!