بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک های یادگیری در دانش آموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی

نویسنده:
چکیده:
هدف
فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و توانایی اش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهای شناختی از مهم ترین ابزارهای یادگیری و یادآوری هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت و یادگیری در دانش آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه (اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی) بود.
روش
در این مطالعه توصیفی تعداد 140 نفر (70 نفر دختر و 70 نفر پسر) به صورت نمونه گیری در دسترس از بین خواهران و برادران کودکان با نیازهای ویژه اختلالات درونی، بیرونی و هیجانی مراکز بهزیستی انتخاب شدند. برای اندازه گیری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت عابدی و تعیین سبک یادگیری از پرسشنامه سبک های یادگیری (WARK)استفاده شده است. داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح آلفای 005/0 P>استفاده گردید.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک های یادگیری در دانش آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت راهبردهای فراشناختی و خلاقیت در دانش آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه پیش بینی کننده های خوبی برای متغیر سبک های یادگیری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!