تاثیر خستگی عضلات دورکننده ی ران بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند

پیام:
چکیده:
اهداف کنترل پاسچر عبارت است از حفظ اندام ها و قسمت های مختلف بدن در راستای بیومکانیکی مناسب که به دو شکل ایستا و پویا وجود دارد. خستگی یکی از عواملی است که بر کنترل پاسچر و ثبات بدن تاثیر می گذارد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر خستگی عضلات دورکننده ران بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند است.
مواد و روش ها 25 زن سالمند سالم، بدون سابقه افتادن با میانگین سنی 5/8±42/60 سال، وزن 54/9±85/60 کیلوگرم و قد 65/7±24/153سانتی متر در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی ها در جلسه اول آزمون های تعادل ایستا و پویا را در شرایط عادی (بدون خستگی) انجام دادند. در جلسه دوم ابتدا آزمودنی ها در برنامه خستگی عضلات دورکننده ران شرکت کردند و بلافاصله آزمون های تعادل ایستا و پویا را انجام دادند. به منظور مقایسه نتایج تحقیقات قبل و بعد از خستگی از آزمون تی وابسته استفاده شد.
یافته ها نتایج نشان داد برنامه خستگی عضلات دورکننده ران به طورمعنی داری نمرات آزمون های تعادل شامل تعادل ایستا و تعادل پویا را کاهش داده است. همچنین بین نمرات تعادل پویا و ایستا قبل و بعد از خستگی تفاوت معناداری وجود داشت و اندازه اثر برنامه خستگی در هر دو آزمون اندازه اثری بزرگ بود (05/0P<).
نتیجه گیری کاهش نمرات آزمون های تعادل ایستا و پویا احتمالا نشان دهنده این است که خستگی عضلات دورکننده ران میزان آسیب و دفعات افتادگی در سالمندان را به موجب نداشتن تعادل افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
322
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!