ریختار نمایشی سیاه بازی
نویسنده:
چکیده:
در تاریخ نمایش سنتی ایرانی نمایش ها و نمایشواره های شادی-محور بسیار سربرآوردند که سیاه بازی شاخص ترین بازمانده این گروه از نمایش ها است. این نمایش فراز و فرودهای بسیاری را متحمل شد و در حال حاضر به حاشیه رانده شده است. به نظر می رسد یکی از دلایل این امر، فاصله میان افق انتظار تماشاگران و ماهیت این نمایش باشد. تماشاگران با افق انتظار مشخصی به تماشای یک نمایش می نشیند و ریختارشناسی نمایش یکی از این افق هاست. ریختار هر نمایش نسبت مستقیم با کارکرد آن دارد. از این رو اصلی ترین پرسش این نوشتار سنجش نسبت سیاه بازی با کمدی و فارس ، دو ریختار متفاوت در میان نمایش های شادی-محور، بود. در مسیر یافتن پاسخ این پرسش، کمدی و فارس و نسبت این دو با هم واکاوی شد تا چشم انداز روشنی از این دو ریختارنمایشی به دست آید. سپس با تمرکز بر سه ویژگی طرح-داستانی، اشخاص بازی و کارکرد نسبت سیاه بازی با کمدی و فارس سنجیده شد. یافته ها سخن از آن دارند که سیاه بازی همخوانی بسیار با فارس دارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575756
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!