بررسی همسویی بین رعایت اخلاق حرفه ای با برخی مشخصات دموگرافیک از دیدگاه بیماران در سال 1393

چکیده:
مقدمه
رعایت ضوابط اخلاقی در کار پرستاری منجر به بهبود خدمات پرستاری و ارتقاء سلامتی بیماران می گردد. لذا از آنجایی که بیماران محوری ترین عنصر در موسسات بهداشتی - درمانی می باشند، پژوهش حاضر با هدف تعیین رعایت اخلاق حرفه ای و رابطه آن با عوامل مرتبط دموگرافیک از دیدگاه بیماران در سال 1393 انجام گردید.
روش کار
این مطالعه مقطعی تحلیلی، با مشارکت 210 بیمار بستری در بخش های مختلف پنچ بیمارستان منتخب شهید بهشتی در تهران بر اساس نمونه گیری در دسترس انجام گردید. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و پرسشنامه آیین اخلاق حرفه ای ایران بود. روایی و پایی پرسشنامه آیین اخلاق حرفه ای مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16 و نیز از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها
73/48% بیماران عملکرد پرستاران به آئین اخلاق پرستاری را در سطح خوب، 8/44% در سطح متوسط و 9/6% در سطح ضعیف ارزیابی کردند. همچنین بر اساس آزمون تی مستقل بین میزان رعایت آیین اخلاق حرفه ای با جنس رابطه معناداری وجود داشت (01/0P<) بطوری که بیماران زن بیشتر از مردان معتقد بودند، پرستاران آیین اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند.
نتیجه گیری
میزان رعایت آیین اخلاق حرفه ای توسط پرستاران به میزان نسبتا مطلوبی رعایت شده است. پیشنهاد می شود، با ارزیابی دوره ای آیین اخلاق حرفه ای با رویکرد مددجو محوری، در جهت رفع موانع و برگزاری دوره های بازآموزی موثر شاهد رعایت بهتر اخلاق در سیستم بهداشتی درمانی باشیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1578721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!