گفتگویی صریح با وهابیت

نویسنده:
مترجم:
طاهره بهشتی
چکیده:
این نوشتار به چند ادعا پاسخ می دهد:1- شیعه و قرامطه یکی است. تنها اینان بودند که وحدت مسلمانان را خدشه دار کردند و حرمت حج و خانه خدا را شکستند. پاسخ این که اولا شیعه از قرامطه اعلام برائت می کند. ثانیا امویان برای سرکوب عبدالله زبیر کعبه را ویران کردند و وهابیان هزار حاجی یمنی را – به جز دو تن که فرار کردند – به طرز وحشیانه ای به قتل رسانیدند و جهیمان را با دو هزار تن که در مسجد الحرام متحصن شده بودند یا کشتند یا دست گیر و سر به نیست کردند. بعلاوه چهارصد حاجی ایرانی را که هیچ جرمی جز سر دادن شعار « الله اکبر» نداشتند به شهادت رساندند.

2- اهداف حج برتر از این است که با برافراشتن پرچم به بهانه برائت از مشرکان به اغراض سیاسی و انحرافی آلوده شود. پیامبر(ص) و مسلمانان بعد از او چنین کاری نکرده اند. پاسخ این است که برافراشتن پرچم و اعلام برائت از مشرکان در مراسم حج در عصر پیامبر (ص) واقع شده است.

3- در کشور سعودی کسی قبر نمی پرستد و از اهل قبور حاجت نمی طلبد و بر ضریحی سجده یا قربانی نمی کند. پاسخ این است که شیعیان نیز در سرزمینهای خود چنین کارهایی را نمی کنند، ولی زیارت اهل قبور و توسل به ارواح طیبه اولیای الهی غیر از پرستش و سجده کردن است.

4- در مراسم حج، شعار برائت از مشرکان و به اهتزاز درآوردن پرچمها روا نیست و وهابیت هیچگونه انحراف عقیدتی ندارد و با همه مسلمین برادر است. پاسخ این است که اولا توحید به معنای نفی استکبار و تسلیم در برابر خدای یگانه است و شعار برائت، تعد سلبی توحید را تحکیم و بعد ایجابی آن را تقویت می کند، و ثانیا وهابیت، هرگز پرچمدار برادری و حرکت در صراط مستقیم نبوده، بلکه با کشتار مسلمانان حجاز و عراق و یمن و در پیش گرفتن شیوه تکفیر، نه به سنیان رحم کرده و نه به شیعیان.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1578836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!