اثرات استنشاق بخارات رنگ روغنی بر سطح سرمی هورمون های تیروئیدی و هورمون محرک تیروئید در موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
اهداف
مطالعات مختلف نشان می دهند که قرارگیری در معرض رنگ و مواد شیمیایی، فعالیت غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه، بررسی آثار استنشاق بخار رنگ های روغنی بر سطح سرمی هورمون های تیروئیدی در موش های صحرایی نر و ماده بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی، 15 سر موش صحرایی نر و 15 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه 5تایی (سه گروه کنترل و گروه های مواجه شده با بخارات رنگ طی یک و 8 ساعت در روز با تفکیک جنسیت) تقسیم شدند. پس از گذشت 10 هفته سطح سرمی هورمون های تیروئیدی T3، T4 و TSH مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 20 و توسط آنالیز واریانس دوطرفه و آزمون توکی تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین هورمون های T3 و T4 در دو گروه نر و ماده یک ساعته و هشت ساعته دارای کاهش معنی دار نسبت به گروه کنترل بود (001/0p<) و با افزایش مدت زمان استنشاق روند کاهش سرعت بیشتری گرفت. در مورد هورمون T3 کاهش در جنس ماده نسبت به جنس نر در گروه یک ساعته (001/0p<) و هشت ساعته (05/0p<) و در مورد هورمون T4 تنها در گروه یک ساعته (001/0p<) به طور معنی داری بیشتر بود. میانگین هورمون TSH نیز با استنشاق بخار رنگ نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار یافت (001/0p<) و این افزایش در موش های ماده در گروه هشت ساعته نسبت به گروه نر معنی دار بود (01/0p<).
نتیجه گیری
استنشاق بخارات رنگ روغن باعث کاهش سطح سرمی هورمون های تیروئیدی T4 و T3 و افزایش سطح سرمی هورمون TSH می شود که این تاثیر در جنس ماده بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1579488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!