خوشه های رسانه ای (از تجمع محلی صنعت رسانه تا جهانی سازی اقتصاد فرهنگی)

نویسنده:
چکیده:
از بعد فرهنگی، جهانی شدن بیشتر ناظر بر فشردگی زمان، مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعه جهانی و جهانی شدن فرهنگ است. این بعد از جهانی شدن بر اقتصاد و سیاست تفوق دارد و عمده توجه آن بر روی مشکلاتی متمرکز است که فرهنگ جهانی با بهره گیری از رسانه های جمعی برای هویت ملی و محلی به وجود می آورد.
به واسطه جهانی سازی نخست مراکز فعالیت شهری شکل می گیرد و اکثر شهرها در این روند نقش عمده ای را ایفا می کنند. به بیان دیگر، جهانی سازی روند اضمحلال روابط جغرافیایی نیست؛ بلکه روندی است که شامل بازسازی و احیای سازمان جغرافیایی اقتصاد و روابط اجتماعی می شود. جهانی سازی در مکان های خاص رخ می دهد. بر این اساس شهرهای بین المللی، مکان هایی را برای قوی ترین و موثرترین شرکت ها در بخش رسانه فراهم می کنند و به عنوان مراکز صنعت فرهنگی عمل می کنند. از این رو، خوشه رسانه ای یک جامعه است که در آن کار، مسکن و اوقات فراغت همزیستی حقیقی دارند، ارزش افزوده از طریق ادغام اطلاعات با فناوری و فرهنگ ایجاد می شود. این اتفاق حاصل تلفیق امکانات فرهنگی، خدمات اداری، خدمات برای تولید، دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و شرکت های تجاری دارای جمعیت متمرکز و صاحب تکنولوژی است. این مقاله با توصیف ویژگی ها و ابعاد خوشه های رسانه ای به تبیین جایگاه آنها در جهت توسعه صنعت رسانه ها و اثرگذاری آن در رشد اقتصادی دانش محور اشاره دارد. همچنین با اشاره به ماهیت خوشه های رسانه ای و تفاوت های آنها با سایرخوشه های صنعتی بیان می دارد؛ خوشه های رسانه ای در قالب درگاه ارتباطی منطقه ای و بین المللی در جهت بسط توسعه فرهنگی و ارتباطات بین المللی می توانند نقش بسزایی ایفا کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!