بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل

چکیده:
سابقه و هدف
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی با استفاده از نظرات 111 نفر دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی بابل که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند، انجام شد. پرسشنامه ای روا و پایا شامل 37 سوال راجع به تاثیرخصوصیت فردی، علمی و حرفه ای اساتید به صورت بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم در برقراری ارتباط ایشان با دانشجویان تنظیم شد که پس از تکمیل توسط دانشجویان جهت تحلیل داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون های آماری در سطح معناداری 5 درصد استفاده گردید.
مواد و روش ها
مهم ترین عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان بالینی، صبر و حوصله استاد، حفظ حرمت و احترام به دانشجو توسط استاد و تسلط استاد بر مفاهیم علمی و مطالب درسی بود. از طرفی دیگر جنسیت استاد، ارائه طرح درس و طرح دوره به دانشجویان و مرتبه علمی استاد از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قائل بودند.
یافته ها
با توجه به یافته ها لازم است که اساتید صبر وحوصله و حفظ حرمت و احترام به دانشجو و تسلط بر مفاهیم علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند و لازم است دانشگاه ها پس از پذیرش و قبل از شروع کار، اساتید را در کارگاه های آموزشی که چگونگی ارتباط با مخاطب و نحوه سازماندهی و تنظیم درس و روش های تدریس را آموزش می دهد، شرکت داده تا با افزایش کیفیت آموزشی احساس رضایت دانشجو را فراهم کنند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه و نقش واضح و مشخص وضعیت تحصیلی دوران دبیرستان و معدل پیش دانشگاهی در روند تحصیلی دانشجویان و با در نظر گرفتن اینکه دانشجویان گروه پزشکی عهده دار مسئولیت سنگین سلامت جامعه هستند بهتر است برنامه ریزی های آینده در جهت ایجاد تغییرات اساسی در معیارهای ورودی دانشجویان و لحاظ کردن موارد تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!