اثر پوسته خارجی به عنوان یک منبع فیبر جیره های نامحلول بر ریخت شناسی و جمعیت لاکتوباسیلوسها و اشریشیا کولی روده جوجه های گوشتی

چکیده:
زمینه مطالعه
گزارش هایی در مورد اثرات مثبت فیبر نامحلول جیره بر بازدهی جوجه های گوشتی وجود دارد.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین اثر سطح مصرف و اندازه ذرات پوسته برنج در جیره جوجه های گوشتی بر جمعیت باکتریایی ایلئوم و سکوم و ریخت شناسی روده کوچک انجام گرفت.
روش کار
جیره های آزمایشی عبارت بودند از یک جیره شاهد فاقد پوسته برنج و چهار جیره حاویg/kg 5/7 یا 15 پوسته برنج با اندازه ذرات کمتر از mm 1 یا بین mm 2-1.
نتایج
فیبر نامحلول جیره مصرف خوراک گروه های آزمایشی را تحت تأثیر قرار نداد. بهترین افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی در جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره حاویش g/kg 5 پوسته برنج با اندازه ذرات کمتر از mm 1 ثبت شد (05/0 >p). در دودنوم و ژژنوم، نسبت عمق کریپت به ارتفاع ویلی در گروه شاهد به طور معنی داری کمتر از سایر گروه ها بود (05/0 >p). در ایلئوم، تمام پرنده های تغذیه شده با پوسته برنج به استثناء گروه تغذیه شده با جیره حاوی g/kg 15 پوسته برنج با اندازه ذرات mm 2-1، جمعیت لاکتوباسیلوسی بیشتر و جمعیت های ا.کولی و کولیفورم های کمتری نسبت به گروه شاهد داشتند (05/0 >p).
نتیجه گیری نهایی: نتایج این تحقیق پیشنهاد می نماید که استفاده از سطح g/kg 5/7 پوسته برنج با اندازه ذرات بزرگتر (mm 2-1) بطور موثری منجر به بهبود بازدهی رشد گردید. اثرات مثبت فیبر نامحلول جیره بر بازدهی رشد جوجه های گوشتی در مطالعه حاضر احتمالا از بهبود در ظرفیت هضمی روده ناشی نشده ، بلکه در نتیجه ایجاد تغییراتی مطلوب در جمعیت باکتریایی مجرای روده بوده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
217 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!