تاثیر آبیاری و تغذیه روی بر رشد و میزان عمل کرد اسانس گیاه دارویی نعناع فلفلی (Menta piperita L.)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به منظور بررسی تاثیر آبیاری و تغذیه روی بر رشد و خواص آنتی اکسیدانی گیاه دارویی نعناع فلفلی (Menta piperita L.) آزمایشی در بهار 1392 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد خوی به اجرا درآمد.
مواد و روش ها
. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. در این آزمایش تاثیر آبیاری در چهار سطح شامل 40، 60، 80 و 100 درصد رطوبت (FC) و تغذیه روی در چهار سطح شامل صفر، 5/2، 5 و 10 میلی گرم در کیلوگرم از منبع سولفات روی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمایش نشان داد که تاثیر آبیاری بر روی طول برگ، عرض برگ ، تعداد برگ، قطر ساقه اصلی، تعداد میان گره، تعداد شاخه های فرعی، ارتفاع گیاه، وزن تر و وزن خشک ساقه، وزن تر و وزن خشک برگ و وزن تر و خشک بوته معنی دار در سطح احتمال 1 درصد بود. هم چنین محلول پاشی روی، بر روی طول برگ، تعداد برگ، قطر ساقه، وزن تر و خشک برگ، وزن کل بوته و درصد اسانس معنی دار در سطح احتمال 1 درصد بود.
بحث: بیش ترین عمل کرد اسانس (81/20 کیلوگرم در هکتار) از تیمار 100% رطوبت به دست آمد. محلول پاشی روی بر روی عرض برگ، تعداد شاخه فرعی، ارتفاع و وزن خشک بوته در سطح دار احتمال 5 درصد معنی دار بود. به طوری که بیش ترین عمل کرد اسانس (75/15) از تیمار عدم محلول پاشی روی و تیمار 5/2 میلی گرم سولفات روی به دست آمد.
نتیجه گیری
توصیه می شود برای افزایش عمل کرد اسانس گیاه دارویی نعناع فلفلی از تیمار رطوبت 100% و محلول پاشی روی 5/2 میلی گرم استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!