بررسی بنیادینگی سلول های مزانشیمی ژله وارتون بند ناف در طی تمایز به سلول های مشابه جرم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عوامل مختلفی مانند بیماری های مقاربتی، ضایعه های نخاعی و پرتودرمانی پس از ابتلا به سرطان های مختلف، که نتیجه ی آن ها تولید ناکافی یا عدم تولید اسپرماتوزوئید می باشد، منجر به ناباروری در مردان می شوند. امروزه با ایجاد فناوری سلول درمانی با سلول های بنیادی مزانشیمی، درمان بسیاری از بیماری ها امکان پذیر شده است. در این بین، سلول های بنیادی مزانشیمی ژله ی وارتون بند ناف انسان، به عنوان منبعی که به فراوانی در دسترس بوده و توسط سیستم ایمنی فرد پس زده نمی شوند، مورد توجه قرار گرفته اند. نخستین قدم در استفاده از این سلول ها، اثبات بنیادی بودن آن است. لذا در این مطالعه به لحاظ مولکولی بنیادینگی این سلول ها با بررسی بیان ژن های ،CD34 CD105و CD44 بررسی شد.
مواد و روش ها
سلول های بنیادی از منطقه ژله وارتون بندناف جداسازی و کشت داده شدند، استخراج تمامی RNA از پاساژ سوم صورت گرفته و پس از سنتز cDNA، بیان ژن های بنیادی به روش RT-PCR بررسی شد. سپس سلول های مزانشیمی در معرض دوزهای مختلف BMP4 و نیز محیط کشت شرایطی شده به دست آمده از سلول های بیضه ای موش های نوزاد و نیز بستر نانوفایبر PLLA قرار گرفتند تا تمایز آن ها به سلول های مشابه جرم مورد بررسی قرار گیرد.
یافته ها
نتایج نشان داد که این سلول ها از پتانسیل تکثیری قابل توجهی برخوردارند و ژن های CD105 ، CD44 را قبل از تمایز بیان می کنند ولی بیان ژن CD34 که مارکر سلول های هماتوپویتیک می باشد در آن مشاهده نمی شود. قرار دادن سلول ها در معرض محیط تمایزی پس از پاساژ سوم، آن ها را به سمت سلول های مشابه جرم سوق می دهد.
نتیجه گیری
کشت آزمایشگاهی و غنی سازی سلول های جرم مشتق از منابع دیگر سلول های بنیادی مانند سلول های مزانشیمی بند ناف یک روش عملی برای تحقیق های اولیه ی رشد و نمو سلول های جرم است. سلول های بنیادی بندناف با بیان ژن های بنیادی، به عنوان یک استراتژی، برای درمان ناباروری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!