آشنایی مرزبانان با قوانین و مقررات مرزی و دیپلماسی فعال؛ راهبردی متقن برای تثبیت امنیت در مرزها

چکیده:
یکی از مهمترین وظایف مرزبانان پس از استقرار در نواحی مرزی، همکاری دوجانبه با مرزبانان کشور مقابل بر اساس قراردادها و پروتکل ها و توافق نامه های دولت های طرفین مرز برای نیل به امنیتی پایدار در نواحی مرزی می باشد که از آن به عنوان دیپلماسی فعال مرزبانان تعبیر می شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر دیپلماسی فعال مرزبانان جمهوری اسلامی ایران با مرزبانان کشورهای همجوار در امنیت مرز بوده است؛ در راستای تحقق این هدف سعی شد تاثیر اجرای دوره های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مرزی بر بهبود دیپلماسی فعال روی افسران تحصیل کرده مرزبانی در رشته حقوق شناسایی و بررسی شود. این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه فرماندهان هنگ های مرزی (مرزبانان درجه یک) و فرماندهان گروهان های مرزی (مرزبانان درجه دو) بوده اند که حجم نمونه به صورت تمام شمار کلیه جامعه آماری به تعداد 143 نفر در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بر اساس رهیافت نظری و نیز با ابتناء بر آیین نامه مرزبانی تدوین و برای تعیین اعتبار پرسشنامه از تکنیک اعتبار صوری و برای تعیین پایایی سوالات از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بدست آمده (آلفای بالاتر از 0/7) پایایی مطلوب ابزار را نشان داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است؛ نتایج تحقیق نشان داد که:1-دیپلماسی فعال مرزبانان جمهوری اسلامی ایران با مرزبانان کشورهای همجوار بر حسن اجرای قوانین و مقررات مرزی دو جانبه تاثیر دارد.
2- اجرای دوره های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مرزی و نیز انتخاب مرزبانان از بین افسران تحصیلکرده در رشته حقوق بر بهبود دیپلماسی فعال آنان تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
3- دیپلماسی فعال مرزبانان جمهوری اسلامی ایران با مرزبانان کشورهای همسایه در امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران تاثیر مثبت، سازنده و معناداری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!