بیان ژن کاسپاز9 در بافت بیضه موش صحرایی نژادSD تحت تاثیر قارچ کش پروپیکونازول و اثرات حفاظتی سلنیوم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کونازول ها شامل تری آزول ها یا ایمیدیازول ها عوامل ضد قارچی هستند که برای جلوگیری از رشد قارچ ها و برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شوند. پروپیکونازول نیز که در دسته کونازول ها قراردارد یک قارچ کش سیستمیک است که به طور گسترده ای در ایران و سایر کشورها جهت سم زدایی دانه های غلات به خصوص برنج استفاده می شود. این قارچ کش از طریق مهار یک سیتوکروم خاصP450 ، CYP 51 (Lanosterol – 14α- demethylase) عمل می کند که یک مرحله اصلی در بیوسنتز آرگوسترول، یک استروئید مورد نیاز برای شکل گیری دیواره سلولی قارچ ها است، لذا در تحقیق تجربی حاضر اثر قارچ کش پروپیکونازول بر بیان ژن کاسپاز 9 به عنوان آغازگر فرآیند آپوپتوز و اثرحفاظتی احتمالی سلنیوم مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 40 رت نژاد اسپراگ داولی به 10 گروه 4 تایی تقسیم شدند. این گروه ها عیارتند از؛ کنترل، شم1 (حلال پروپیکونازول: آب مقطر)، شم2 (حلال سلنیوم: نرمال سالین)،1 گروه دریافت کننده 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم ، 3 گروه دریافت کننده پروپیکونازول در سه دوز 10 ، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم و 3 گروه دریافت کننده پروپیکونازول در سه دوز 10 ، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم پروپیکونازول همراه با 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم(جهت بررسی تاثیر حفاظتی سلنیوم). تزریق به مدت 2 هفته، یک روز در میان به صورت درون صفاقی انجام شد. سپس با استفاده از روشRT-PCR و برنامه Total Lab بیان ژن کاسپاز 9 در بیضه تمام گروه ها مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بیان ژن کاسپاز 9 در تمام گروه های تجربی (گروه های پروپیکونازول و پروپیکونازول با سلنیوم) در مقایسه با گروه های کنترل و شم افزایش معنی داری را نشان داد. این یافته ها می توانند بیانگر این باشند که 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم، دوز مصرفی مناسبی برای ایجاد حفاظت در این تحقیق نمی باشد.
نتیجه گیری
افزایش معنی دار در بیان ژن کاسپاز 9 در تمام گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل بیانگر فعال شدن آپوپتوز و عدم تاثیر سلنیوم برای حفاظت بیضه در برابر آسیب های القا شده است .
زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 445
لینک کوتاه:
magiran.com/p1590623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!