بررسی تاثیر شرکت زنان باردار در کلاس های آمادگی زایمان بر نگرش آن ها نسبت به نوع زایمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از دلایل افزایش میزان سزارین، تمایل زنان به این روش می باشد و دلیل این تمایل نیز ناآگاهی و نگرش منفی آن ها نسبت به زایمان طبیعی است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر شرکت زنان در کلاس های آمادگی زایمان بر نگرش آن ها نسبت به نوع زایمان انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 59 نفر زن باردار در گروه مداخله و 58 نفر در گروه کنترل در مراکز بهداشتی درمانی اصفهان انجام شد. افراد با استفاده از روش تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و گروه مداخله در 8 جلسه کلاس 90 دقیقه ای شرکت کردند و گروه کنترل مراقبت های روتین را دریافت کردند. جمع آوری اطلاعات با پرسش نامه خود ساخته نگرش نسبت به نوع زایمان قبل از شروع کلاس، بعد از آخرین جلسه کلاس و 2 هفته بعد از زایمان در 2 گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و تی مستقل تحلیل شد.
یافته ها
در گروه مداخله، بین نمرات نگرش قبل از مداخله با بعد از مداخله و بین نمرات قبل از مداخله با پس از زایمان تفاوت معنی دار بود (0/001>P)؛ ولی نمرات پس از زایمان با بعد از مداخله تفاوت معنی داری نداشت (0/393=P)؛ همچنین نمرات نگرش بعد از مداخله و پس از زایمان در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به صورت معنی داری بیشتر بود (0/001>P).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مثبت کلاس های آمادگی زایمان بر نگرش زنان نسبت به زایمان طبیعی، پیشنهاد می شود شرایط دسترسی آسان به این کلاس ها برای کلیه زنان باردار و همراهان آنان فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!