بررسی سطح سرمی پروتئین واکنشگر- C و ارتباط آن با سندرم متابولیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شواهدی زیادی حاکی از نقش التهاب و شاخص های التهابی از قبیل سیتوکین ها و دیگر مدیاتورهای التهابی به عنوان عوامل آغازکننده در بروز سندرم متابولیک و دیگر بی نظمی های متابولیکی می باشد، لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی ارتباط احتمالی بین شاخص التهابی پروتئین واکنشگر- hs-CRP) C) با اجزای تشکیل دهنده سندرم متابولیک طراحی شده است.
مواد و روش ها
در مطالعه مورد-شاهدی حاضر تعداد 421 نفر متشکل از 215 فرد مبتلا به سندرم متابولیک و 206 فرد سالم بطور تصادفی از جمعیت شهر مشهد انتخاب شدند. افراد مبتلا بر اساس معیار پانل درمانی بزرگسالان شناسایی و انتخاب شدند. متغیرهای تن سنجی از قبیل وزن، نمایه توده بدن، دور کمر، دور باسن، نسبت دور کمر به دور باسن، فشار خون سیستولی و دیاستولی و نیز شاخص های بیوشیمیایی و التهابی افراد شرکت کننده با روش های استاندارد اندازه گیری و تعیین شد.
یافته ها
متوسط شاخص های تن سنجی و نیز میانگین متغیرهای بالینی شامل قند خون ناشتا، تری گلیسرید و کلسترول تام، از مقادیر بالاتری در گروه سندرم متابولیک نسبت به گروه شاهد برخوردار بودند ( 05/P<0 )، و برعکس میزان HDL -کلسترول در گروه شاهد بالاتر بود. با توجه به همسان سازی سن و جنس در انتخاب افراد دو گروه، هیچ تفاوت آماری معنی داری در میانگین سنی و توزیع جنسی دو گروه وجود نداشت. غلظت شاخص التهابی hs-CRP در گروه سندرم متابولیک در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بوده و این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0/05). همچنین ارتباط معنی داری بین غلظت شاخص التهابی hs-CRP و غلظت تری گلیسرید سرمی مردان مبتلا به سندرم متابولیک و میزان HDL -کلسترول سرم زنان نرمال مشاهده گردید.
نتیجه گیری
غلظت شاخص التهابی hs-CRP در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می یابد و در مردان با تری گلیسرید سرمی و در زنان با میزان HDL -کلسترول سرم ارتباط مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!