به کارگیری روش های هموارسازی برای برآورد ضرایب مدل نرخ وابسته به زمان در تحلیل بقا و کاربرد آن در مبتلایان به بیماری پسوریازیس

چکیده:
مقدمه و اهداف
داده های مطالعه هایی که در آن هر فرد امکان تجربه متعدد یک پیشامد را در زمان های مختلف داشته باشد؛از نوع حوادث بازگشتی هستند. از رایج ترین رویکردهای تحلیل رخدادهای بازگشتی،به دست آوردن برآوردی از میانگین/نرخ بروز رخدادها در زمان های مختلف است. دراین زمینه یکی از مواردی که می تواند به شناخت بیش تر اثر فاکتور مورد نظر بر پاسخ کمک کند، مشخص کردن تغییرپذیری اثر متغیرهای کمی روی نرخ وقوع رخدادها در طول زمان است. در این مطالعه از روش های کرنل و بی اسپلاین برای هموارسازی برآورد ضرایب در مدل نرخ با ضرایب وابسته-زمان و کاربرد آن درداده های مبتلایان به پسوریازیس استفاده شد.
روش کار
در این مطالعه از داده های موجود در پرونده های بیماران مبتلا به پسوریازیس که در طی فروردین 1385تاخرداد1393در بخش پوست بیمارستان امام خمینی تهران،عود منجربه بستری داشته اند، استفاده شد. برای بررسی میزان عود بیماری در طول سال از مدل نرخ با ضرایب وابسته-زمان استفاده شد و تغییرپذیری اثرات با استفاده از آزمون والد مورد ارزیابی قرار گرفت. برای برآورد ضرایب در مدل نرخ وابسته-زمان از توابع بی اسپلاین و کرنل کمک گرفته شد. در پایان یافته های حاصل از دو روش براساس برآوردهای به دست آمده با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان دادکه براساس نتیجه آزمون والد، اثرمتغیری مانند فصل عود روی میزان عود پسوریازیس به صورت معنی داری متفاوت است(P<0.01). هم چنین باتوجه به برآورد ضرایب از دو روش بی اسپلاین وکرنل تفاوت چندانی بین این دو روش مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در شرایطی که اثرمتغیر موردبررسی روی وقوع رخدادها درنقاط مختلف زمانی متفاوت است؛استفاده از مدل نرخ با ضرایب وابسته زمان می تواند برآورد مناسب تری از اثر متغیر مورد نظر بر پاسخ ارایه دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!