نگرش کارکنان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان نسبت به نقش رادیو شناسه در مراقبت و درمان

چکیده:
مقدمه
در کنترل سلامت، شناسایی خودکار عناصر و جمع آوری داده ها بدون نیاز به دخالت مکرر انسان ضرورتی انکار ناپذیر است. در میان انواع روش ها، RFID (Radio-frequency identification) این خصوصیت را دارد و فرایند دریافت و ارسال اطلاعات را برخط می نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش این فن آوری در درمان و مراقبت در بیمارستان های کاشان از دید کاربران انجام شد.
روش بررسی
روش این پژوهش، کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود. نمونه آماری مطالعه را 72 نفر از پزشکان و پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل داد که به صورت طبقه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها، پرسش نامه بود که روایی آن توسط تعدادی از خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alphaبه میزان 89 درصد تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون 2χ تحلیل گردید.
یافته ها
بر اساس یافته های به دست آمده، 84 درصد از مشارکت کنندگان معتقد بودند که رادیو شناسه ها موجب بهبود مولفه های ردیابی، تشخیص طبی، دریافت خودکار داده و تشخیص هویت در درمان و مراقبت شده است. مطابق با نگرش جامعه پژوهش، مولفه های RFID از نظر اثر آن در بهبود درمان و مراقبت، به دارای ترتیب ردیابی، تشخیص طبی، دریافت و جمع آوری خودکار اطلاعات وتشخیص هویت برابر با 05/17، 27/16، 54/15 و 87/14 بودند که همگی آن ها مطلوب ارزیابی شد.
نتیجه گیری
مثبت بودن نگرش جامعه مورد مطالعه نشان می دهد که استفاده از فن آوری RFIDدر بیمارستان های بررسی شده، می تواند در جهت درمان و مراقبت بیماران موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!