چالش های مراقبتی بخش مراقبت های ویژه نوزادان

پیام:
چکیده:
مقدمه
جهت ارتقاء رشد و تکامل نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه، باید شرایط مراقبتی مناسب فراهم گردد. ارائه مراقبت های نامناسب موجب بروز مشکلات متعدد در نوزادان می شود که شرایط رشد و تکامل آنان را به مخاطره می اندازد. بنابراین، این مطالعه با هدف تبیین چالش های مراقبتی بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام گردید.
روش کار
مطالعه با رویکرد کیفی و روش توصیفی- اکتشافی انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل 5 مادر و 25 پرستار شاغل در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در سال 1394 بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد. روش گردآوری داده ها، حضور در عرصه و مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. تمام مصاحبه ها ضبط، دست نویس و به صورت خط به خط تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه تحلیل محتوای مرسوم انجام شد.
یافته ها
چالش های مراقبتی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در چهار درون مایه و ده طبقه تبلور یافت که عبارتند از: 1- تعاملات (حرفه ای، تعاملات با خانواده و تعاملات با نوزاد) 2- مراقبت (مراقبت روتین محور، درک نیاز به مراقبت تکاملی و تضاد مراقبت سنتی و مراقبت تکاملی) 3- ساختار بخش مراقبت ویژه (عدم رعایت استانداردهای فیزیکی و تجهیزات، عامل بقا یا فنا) 4- شایستگی پرستاران (تبحر ناکافی و استخدام های نامناسب).
نتیجه گیری
در بخش مراقبت های ویژه مراقبت از نوزادان در معرض خطر، همواره با چالش هایی روبرو است. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، مراکز مراقبت سلامت باید تمهیدات لازم در خصوص ساختار و استانداردهای فیزیکی بخش مراقبت های ویژه نوزادان، اجرای مراقبت تکاملی و ارائه مراقبت مناسب توسط پرستاران با صلاحیت را برنامه ریزی و به کار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!