بررسی تاثیر ابعاد عدالت سازمانی بر رضایت شغلی پرستاران و بهیاران (نقش واسطه ای تعارض کار - خانواده و تعهد سازمانی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایت شغلی بعنوان یکی از متغیرهای مهم مورد مطالعه در رفتار سازمانی، موضوعی است که مورد توجه خاص مدیران درسازمانها می باشد، بگونه ای که برخی آن را بعنوان هدف نهایی و غایی مدیران در مباحث رفتار سازمانی تلقی می کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی تاثیر ابعاد عدالت سازمانی بر رضایت شغلی پرستاران و بهیاران با توجه به نقش واسطه ای تعارض کار - خانواده و تعهد سازمانی صورت پذیرفت.
روش کار
پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه، 440 نفر پرستار و بهیاران بیمارستان های خصوصی شهر شیراز می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کروجسی و مورگان، 205 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از چهار پرسشنامه بسته و استاندارد است. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت پنج گزینه ای بود. داده ها با بهره گیری از روش تحلیل مسیر و به کمک نرم افزار لیزرل (lisrel 8.5) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافته های مطالعه رضایت شغلی توسط کلیه ابعاد عدالت سازمانی افزایش می یابد و در این میان عدالت رویه ای بیشترین اثر گذاری را با رضایت شغلی دارد. هم چنین نتیجه تحلیل مسیر نشان داد که رابطه بین کلیه ابعاد عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری می باشد، اما همه ابعاد عدالت سازمانی بجز عدالت رویه ای سبب کاهش تعارض کار – خانواده می شوند. در نهایت نتایج نشان دهنده رابطه مستقیم و معنادار تعهد سازمانی و رضایت شغلی، و رابطه معکوس و معنا دار تعارض کار- خانواده با این متغیر است.
نتیجه گیری
از آنجا که از یک سو عدالت رویه ای بیشترین تاثیر را بر رضایت شغلی دارد، اما از سوی دیگر ارتباط این بعد از عدالت با تعارض کار - خانواده به تایید نرسید، لازم است سیاست ها و رویه های مدیریت با توجه به هر چهار بعد عدالت تنظیم گردند تا روند بهبود نگرش های شغلی و سازمانی تسهیل و تسریع گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!