استرس و پیشگویی کننده های سلامت روان در نوجوانان ایرانی

چکیده:
مقدمه
امروزه استرس یکی از علل عمده بسیاری از بیماری ها محسوب می شود و دوران نوجوانی به دلیل مصادف شدن با بلوغ، دوران استرس و فشارهای روانی- اجتماعی می باشد. شمار زیادی از نوجوانان از استرس رنج می برند نظر به اینکه یک سوم جمعیت ایران را نوجوانان تشکیل می دهند این مطالعه باهدف بررسی پیش بینی کننده های استرس در دانش آموزان مقطع دبیرستان انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی - مقطعی بود و تعداد 403 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع دبیرستان از 4 مدرسه به طور تصادفی انتخاب و در مطالعه بر اساس توزیع سهمیه ای وارد گردیدند. داده های مطالعه بر اساس پرسشنامه های دموگرافیک، سلامت عمومی گلدبرگ، خودکارآمدی شرر، رضایت از زندگی دینر، استرس کوهن، امیدواری اشنایدر و شادکامی اکسفورد به صورت خود گزارش دهی جمع آوری گردیدند. بعد از جمع آوری اطلاعات و واردکردن داده ها در نرم افزار آماری 16- SPSS با استفاده از آزمون های لوجستیک رگرسیون و همبستگی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که 55% از دختران و 3/46% از پسران دچار استرس بالابودند و 62% از دانش آموزان از مشکلات روان رنج می بردند. همچنین با افزایش نمره استرس احتمال رخداد مشکل سلامت روان در دانش آموزان به میزان 27% افزایش می یابد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که اکثر دانش آموزان از مشکل سلامت روان رنج می برند و استرس یکی از مهم ترین فاکتورهای پیشگویی کننده سلامت روان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1598670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!