بررسی تاثیر آموزش به شیوه کاوشگری بر مهارت های عملکردی دانشجویان پرستاری در محیط های بالین

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به روند روبه رشد پیچیدگی های مراقبت های بهداشتی نیاز به استفاده از روش هایی است که توانایی تفکر انتقادی، تصمیم گیری و حل مشکلات را در پرستاران ارتقاء دهد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به شیوه کاوشگری بر رضایتمندی و مهارتهای عملکردی دانشجویان پرستاری در محیط های بالین انجام شد.
روش کار
این کارآزمایی بالینی در سال 93 در بخش ICU، بیمارستان ولیعصر اراک انجام شد. تعداد 40 دانشجوی عرصه پرستاری که به روش سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل به روش معمول(سنتی) و گروه مداخله به روش کاوشگری به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت داده ها با آزمون آماری تی مستقل و تی زوجی و کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار SPSS.V16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد، که قبل از انجام مداخله بین دو گروه در مهارتهای بالینی اختلاف معناداری وجود نداشت. اما بعد از انجام مداخله نمرات گروه مداخله در حیطه مهارتهای بالینی شامل تهیه نمونه خون شریانی(0001/0 (P=، اتصال به ونتیلاتور(0001/0 (P=، ساکشن (0001/0 (P=، تغذیه از طریق لوله غذایی(001/0 (P=، و مراقبت از پوست(001/0 (P=، به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. امتیازات رضایتمندی گروه مداخله با میانگین تغییرات 75/12± 76/16 به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل با میانگین تغییرات 51/7±06/10 بود(042/0 .(P=
نتیجه گیری
شیوه آموزشی کاوشگری نسبت به روش معمول باعث افزایش مهارتهای بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری می گردد. لذا به نظر می رسد، که این روش آموزشی برای آموزش استدلال بالینی و رویه های عملی روشی موثر و مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!