تاثیر روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر میزان اضطراب بیماران در انتظار کاتترگذاری قلبی

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایع ترین روش های تشخیصی تهاجمی پیشرفته در بیماری های قلبی، کاتترگذاری قلبی می باشد که باعث افزایش میزان اضطراب بیماران قلبی می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر میزان اضطراب بیماران در انتظار کاتترگذاری قلبی انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی می باشد که در آن 60 بیمار در انتظار کاتترگذاری قلبی بستری در بخش قلب بیمارستان طالقانی تهران از اردیبهشت تا تیر ماه سال 1393 به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گرد آوری اطلاعات از پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی و پرسش نامه اضطراب بک استفاده شد. روش درمانی حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد حداکثر در دو جلسه به مدت 30 تا 45 دقیقه برای بیماران گروه مداخله انجام شد. میزان اضطراب بیماران قبل و بعد از اجرای مداخله اندازه گیری شد. برای بیماران گروه کنترل مداخله ای انجام نشد و فقط میزان اضطراب آنها در دو جلسه (بار اول و 6 ساعت بعد) پرسشنامه اضطراب بک اندازه گیری شد. داده ها به وسیله آمار توصیفی آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکویر، ویلکاکسون و من ویتنی و با استفاده از SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین میزان اضطراب قبل از مداخله در گروه مداخله 4.18±46.75 بود که بعد از مداخله، این میزان به 2.23±9.51 رسید که از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0P<). میانگین میزان اضطراب در گروه کنترل در جلسه اول 5.13±47.56 بود که 6 ساعت بعد به 5.11± 45.34 رسید و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود ( 05/0P<).
نتیجه گیری کلی: روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد می تواند به عنوان یک روش استاندارد، موثر، جدید و غیر تهاجمی در درمان یا کاهش شدت اضطراب بیماران در انتظار کاتترگذاری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!