آستروسیت های جنینی موش، همانند سلول های سرطانی، قادر به تنظیم متابولیسم انرژی از مسیر واربورگ هستند

چکیده:
زمینه و هدف
اثر واربورگ نوعی گلیکولیز بی هوازی در حضور اکسیژن است که در آن سلولهای توموری تمایل به جذب گلوکز و ترشح لاکتات در حضور اکسیژن دارند تا انرژی لازم برای رشد در شرایط فقر غذایی فراهم گردد. در مطالعات گذشته سلول های جنینی می توانند مشابه سلول های سرطانی رفتار کنند بر اساس این تحقیقات در این مطالعه با القای گرسنگی و ایجاد شرایط محیطی مشابه با شرایط سلول های سرطانی به درک اثر واربورگ در سلول های آستروسیت جنینی کشت شده از مغز نوزاد موش پرداخته شد.
روش بررسی
آستروسیت ها درDMEM/FBS 10 درصد کشت داده شدند. در کشت ثانویه در زمان های 16، 48 و 72 ساعت گرسنگی در سلول ها القا شد و در انتها مصرف گلوکز، میزان ترشح لاکتات و فعالیت LDH داخل سلولی به روش فتومتریک اندازه-گیری گردید.
یافته ها
مصرف گلوکز 48 ساعت بعد از القای گرسنگی سلولی 42% در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت (0/05> P). همچنین 16 ساعت بعد از القای گرسنگی ترشح لاکتات افزایش و 72 ساعت بعد فعالیتLDH داخل سلولی افزایش معنادار 7/63 برابری را نشان داد (0/05 >P) .
نتیجه گیری
تولید و ترشح لاکتات در این سلول ها به عنوان منبع انرژی و همین طور ترکیبی شیمیایی برای تبادل پیام با یکدیگر، همانند سلول های توموری، عمل می کند. با توجه به ایجاد شرایطی مشابه با شرایط سلولهای توموری برای آستروسیت ها، امید است این یافته ها منجر به درک بهتر مفاهیم متابولیسم سلول های توموری و طراحی استراتژی-های جدید درمانی بر علیه این سلول ها در مغز گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
423
لینک کوتاه:
magiran.com/p1604038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!