بررسی اثر عصاره های متانولی و آبی گیاه «کنار»Zizyphusspina Christi بر پروماستیگوت های انگل لیشمانیا ماژور (MHOM/IR/75/ER) با روش MTT

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
لیشمانیوز بیماری زئونوز با شیوع بالا است. داروهای مختلفی برای درمان لیشمانیوز، به کار گرفته شده است اما عوارض جانبی آنها و مقاومت به دارو، باعث شده است که به دنبال ترکیبات جدید موثری باشیم. هدف این مطالعه ارزیابی گیاه « کنار » Zizyphusspina Christi به عنوان یک منبع دارویی بود.
مواد و روش کار
عصاره متانولی به روش پرکولاسیون وهمچنین عصاره آبی آماده شد. پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور (MHOM/IR/75/ER) در دمای°C 2±25در فاز ثابت در محیط RPMI 1640 غنی شده با سرم جنین گوساله (FCS) 10% و آنتی بیوتیک پنی سیلین- استرپتومایسین کشت داده شدند. سپس با استفاده از روش رنگ سنجی MTT، فعالیت بیولوژیکی عصاره گیاهی در مقایسه با گلوکانتیم روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور مورد بررسی قرار گرفت و مقدار 50IC (که 50 %غلظت مهار کننده است) محاسبه گردید. همه تست ها 3 بار تکرار شدند. عصاره های متانولی وآبی Zizyphusspina Christi و گلوکانتیم از رشد پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاه بعد از 24، 48 و 72 ساعت انکوباسیون جلوگیری بعمل آوردند.
یافته ها
50 IC گلوکانتیم 96/21 میکروگرم بر میلی لیتر بود و50IC برای عصاره های متانولی و آبی گیاه « کنار » به ترتیب، 60 و 80 میکروگرم بر میلی لیتر بود. همه عصاره ها دارای اثرات قابل ملاحظه ای روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور بودند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه عصاره الکلی و آبی « کنار » دارای اثرات ضد لیشمانیایی در محیط آزمایشگاه می باشند، لزوم انجام آزمایشات بیشتر برای ارزیابی اثر این عصاره ها بر روی انگل لیشمانیا در مدل حیوانی احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!