مقایسه کارایی پودر نانوآلومینا و میکروآلومینا در حذف رنگ اسید رد 14 از محیط های آبی

چکیده:
اهداف بسیاری از صنایع با تخلیه فاضلاب می توانند در کیفیت منابع آبی تاثیر بگذارند. صنایع نساجی یکی از مهم ترین منابع آلوده کننده آب است. فاضلاب های رنگی به خاطر سمی بودن مشکلات محیط زیستی بسیاری ایجاد می کنند. رنگ های اسیدی یکی از مهم ترین دسته بندی رنگ ها محسوب می شود. در این مطالعه از نانوپودر آلومینا و میکروپودر آلومینا برای جذب رنگ اسید رد 14 استفاده شده است.
مواد و روش ها این مطالعه سیستم بسته بود که در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفت. تاثیر pH محلول، غلظت جاذب و زمان تماس بر کارایی حذف بررسی شد. غلظت رنگ در نمونه های مختلف با استفاده از اسپکتروفتومتر مدل UV/VIS Lambada 25 Perkin Elmer، Shelton اندازه گیری شد. ایزوترم و سنتیک جذب با استفاده از مدل های مختلف بررسی و استفاده شد.
یافته ها نتایج مشخص کرد که کارایی حذف رنگ اسید رد 14 توسط میکروپودر آلومینا و نانوپودر آلومینا با افزایش زمان تماس میزان جذب در واحد جرم (qe) به ترتیب به 19 و 35 میلی گرم در گرم برای هرکدام افزایش پیدا کرد و وقتی غلظت اولیه جاذب ها از 2/0 به 2/1 گرم در لیتر افزایش یافت، میزان جذب در واحد جرم (qe) میکروآلومینا و نانوآلومینا به ترتیب از 23 به 12 و از 47 به 39 میلی گرم در گرم کاهش یافت. با افزایش pH کارایی به ترتیب از 30 به 6 و از 60 به 15درصد کاهش یافت. نتایج حاصل از مطالعات سینتیکی نیز برای میکروآلومینا و نانوآلومینا مشخص کرد که جذب رنگ اسید رد 14 از معادله شبه درجه دوم (به ترتیب با R2 99/0 و 98/0) پیروی می کند. یافته ها نشان داد جذب رنگ با میکروآلومینا و نانوآلومینا از مدل ایزوترمی لانگ مویر تطابق بهتری دارد (هردو 99/0).
نتیجه گیری براساس نتایج این مطالعه، نانوپودر آلومینا در pH اسیدی نسبت به میکروپودر آلومینا قادر به حذف رنگ اسید رد 14 از محیط های آبی درحد مطلوبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
478 تا 489
لینک کوتاه:
magiran.com/p1612537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!