بررسی نقش مولفه های سلامت اجتماعی در آموزش وپرورش شهرستان سبزوار، 1393

چکیده:
اهداف این پژوهش با هدف سنجش مولفه های سلامت اجتماعی در اداره آموزش وپرورش شهرستان سبزوار در سال 1393 انجام شده است.
مواد و روش ها جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان اداره آموزش وپرورش شهرستان سبزوار بوده که مجموعا 150 نفر بودند. در این تحقیق حجم نمونه براساس نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده (طبق جدول مورگان 1970) 112 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسش نامه جمعیت شناختی و پرسش نامه سلامت اجتماعی کییز با پنج مولفه (شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی) که از نظر روایی و پایایی یک پرسش نامه استاندارد است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و برای محاسبات از نسخه 20 بسته نرم افزاری SPSS استفاده شد.
یافته ها نتایج نشان می دهد که در اداره آموزش وپرورش شهرستان سبزوار میانگین سلامت اجتماعی 61/68 است؛ 2/12 سلامت اجتماعی درحد خوب و 8/78 درحد متوسط داشتند، درحد پایین نیز موردی نبود و انحراف معیار آن 265/5 بود. میانگین مولفه های سلامت اجتماعی بیشتر از 50درصد به دست آمد. بین دیدگاه زن و مرد، متاهل ها و مجردها و همچنین سطح تحصیلات آزمودنی ها نسبت به سلامت اجتماعی تفاوت معنا داری وجود نداشت؛ اما بین میزان درآمد، سابقه خدمت و منطقه سکونت آزمودنی ها با سلامت اجتماعی رابطه معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری باتوجه به نتایج به دست آمده، میانگین نمرات بین 47 تا 74 بوده است؛ پس می توان نتیجه گرفت که میزان سلامت اجتماعی، درحد متوسط و رو به رشد است و باید با برنامه ریزی منسجم ضمن حفظ شرایط به ارتقای این موقعیت نیز توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
438 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p1612541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!