اثرعصاره هیدروالکلی ترخون بر میزان کاتیون های خون و نسبت جنسیت فرزندان در موش های سوری بالغ

چکیده:
زمینه و اهداف

ترخون گیاهی از خانواده Asteraceae است که دارای مصارف خوراکی و طبی فراوانی می‏باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات عصاره هیدروالکلی ترخون بر میزان کاتیون های سرم خون و نسبت جنسیت نوزادان در موش های سوری انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی از 100 سر موش سوری بالغ نر و 100 سر موش سوری ماده بالغ استفاده گردید که به 4 گروه کلی به صورت موش‎های ماده و نر جهت جفت‎گیری برای تعیین نسبت جنسیت فرزندان و موش‎های ماده و نر جهت اندازه گیری کاتیون های خون تقسیم شدند. هر کدام از این گروه ها به 5 دسته 10 تایی شامل، کنترل، شاهد، تجربی 1، 2 و 3 تقسیم شدند که دوزهای mg/kg500،1000 و 1500 عصاره هیدروالکلی عصاره را برای 35 روزدریافت کردند. سپس با خون گیری از قلب حیوانات میزان سرمی K+ ، Ca2+ ، Mg2+ و Na+ اندازه‎گیری و بقیه گروه های ماده به صورت درون گروهی با موش های نر هم گروه خود آمیزش داده شدند و آن گاه بعد از پایان دوره پژوهش نسبت جنسیت نر و ماده اندازه‎گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون های ANOVA و دانکن و به کمک نرم افزار SPSS 18 آنالیز شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد عصاره ترخون در گروه های تجربی باعث افزایش معنادار غلظت سرمی یون های منیزیم و کلسیم در حیوانات ماده و نر و افزایش درصد نوزادان ماده نسبت به فرزندان نر نسبت به گروه کنترل می‎شود. از محدودیت های این بررسی می توان به نبود مطالعات کافی در زمینه اثر ترخون بر نسبت جنسیت فرزندان و عملکرد محور هیپوفیز-گوناد اشاره نمود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد، عصاره ترخون با داشتن یون های Ca2+ ، Mg2+ و افزایش میزان سرمی یون های مذکور و احتمالا از طریق تغییر pH محیط واژن باعث افزایش درصد ماده زایی می گردد و لذا پیشنهاد می گردد با انجام تحقیقات تکمیلی به تاثیر این گیاه بر جنسیت فرزندان در نمونه های انسانی نیز توجه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1614567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!