مقایسه ی مقاومت تکنیکهای گره عمودی و گره دوبل مترس عمودی متقاطع درمنیسک

چکیده:
زمینه و اهداف

عملکرد منیسک در تحمل وزن، جذب انرژی و پایداری مفصل و ایجاد تجانس سطح مفصلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. روش های درمانی در موارد آسیب و پارگی منیسک شامل منیسکتومی و یا ترمیم منیسک به صورت باز و آرتروسکوپیک است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در نتایج درمانی تکنیک ترمیم است. هدف از این مطالعه مقایسه ی مقاومت تکنیکهای گره عمودی و گره دوبل مترس عمودی متقاطع در ترمیم منیسک است.

مواد و روش ها

: در یک مطالعه تجربی 12 منیسک خارجی گاو نر که دارای پارگی طولی یک اندازه در دو گروه 6 تایی تقسیم بندی شده بودند با دو روش ترمیم گره عمودی و گره دوبل مترس عمودی متقاطع با یکدیگر از نظر مقاومت در مقابل نیروی کششی و پایداری شکاف ترمیم شده مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

در این مطالعه مقاومت گره های عمودی 5/12±3/234 نیوتن و در گروه گره های دوبل مترس عمودی 4/16±7/245 نیوتن بود که تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت است. پایداری شکاف در مقابل نیروی کششی اعمال شده در گروه گره عمودی 7/11±6/142 نیوتن و در گروه گره دوبل مترس عمودی 8/7±4/182 نیوتن بود که تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (02/0=P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ما نشان دهنده یکسان بودن مقاومت گره های عمودی و دوبل مترس در برابر کشش است. با این حال پایداری شکاف ترمیم شده در گره-های دوبل مترس عمودی بیشتر است و گره های دوبل مترس عمودی باعث پایداری بیشتر شکاف ترمیم شده در برابر نیروی کششی می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1614568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!