بررسی تاثیر تزریق ویتامینE-selenium بر سطح سرمی آلبومین، پروتئین، کلسیم، فسفر، فسفاتاز قلیایی، آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز در اسب نژاد عرب

چکیده:
این مطالعه به منظور بررسی اثرات ویتامین E و سلنیوم (E-Selenium) بر سطح سرمی آلبومین، پروتئین، کلسیم، فسفر، فسفاتاز قلیایی، آلانین آمینو ترانسفراز و آسپارتات آمینو ترانسفراز در اسب نژاد عرب انجام گرفت. در این مطالعه 12 راس اسب نژاد عرب نر که تقریبا هم سن بودند، انتخاب شده و بر اساس سن (4و 5 ساله) در دو گروه 6 تایی تقسیم شدند. در هر گروه، از 6 راس اسب، به 3 راس، ویتامین E-Selenium با دوز kg30ml / 1 هر 2 روز یک بار به صورت عضلانی و به مدت 6 روز تزریق شد و 3 راس نیز به عنوان شاهد، مشابه گروه تیمار تحت تزریق سرم فیزیولوژی قرار گرفتند. به فاصله هر 2 روز از هر تزریق، از اسب های هر گروه از ورید وداج خون گیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم، میزان آلبومین، پروتئین، کلسیم، فسفر، فسفاتاز قلیایی (ALP)، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) به روش اسپکتوفتومتری اندازه گیری شد.نتایج این مطالعه نشان داد که مقایسه میانگین سرمی آلبومین، فسفر، آنزیم های ALT، AST و ALPدر اسب های مورد مطالعه تغییرات آماری معنی داری ندارد. در حالی که، مقایسه میانگین سرمی پروتئین اسب های 4 ساله با گروه شاهد اختلاف آماری معنی دار بعد از سومین تزریق ویتامین E-Selenium نشان داد (05/0p<). همچنین مقایسه میانگین سرمی کلسیم تغییرات آماری معنی داری بعد از دومین تزریق ویتامین E-Selenium در اسب های 4 و 5 ساله با گروه شاهد نشان داد (05/0p<). نتایج نشان داد که تزریق ویتامین E-Selenium می تواند برای اسب ها مفید باشد و اثرات جانبی در کبد و کلیه ندارد، اما پیشنهاد می شود که سایر فراسنجه های بیوشیمیایی و هماتولوژیکی نیز بررسی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1715 تا 1721
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!