فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • داریوش محمد نژاد، جعفر سلیمانی راد، آمنه محمدی روشنده صفحات 1665-1674
    سیسپلاتین به عنوان یک داروی موثر در شیمی درمانی می تواند اثرات سوء در اسپرماتوژنز داشته باشد. از طرف دیگر اسپرماتوژنز تحت تاثیر هورمون های گنادوتروپین (LH وFSH) می باشد. به نظر می رسد، موقع شیمی درمانی بتوان با سرکوب ترشح LH و FSH موجب توقف اسپرماتوژنز گردید و به این ترتیب این سلول ها را در برابر اثرات سوء سیسپلاتین حفظ کرد. سترورلیکس (آنتاگونیستGnRH ) برای توقف ترشح گنادوتروپین ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق سعی شده است توانایی داروی سترورلیکس در مهار اثرات سوء سیسپلاتین بر اپیتلیوم لایه ژرمینال بیضه بررسی گردد. در این مطالعه 30 سر موش نر بالغ 8-6 هفته ای Balb/C به طور تصادفی به 3 گروه 10تایی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان شاهد سالم در نظر گرفته شد و هیچ دارویی دریافت نکرد. گروه آزمایش 1 سیسپلاتین را روزانه به مقدار bw/ mg/kg5/2 به صورت داخل صفاقی به مدت 5 روز دریافت کرد. در گروه آزمایش 2 تزریق سترورلیکس هفته ای سه بار به صورت زیر جلدی هر بار به میزان mg/kg/bw 25/0 انجام شد که یک هفته قبل از تزریق سیسپلاتین شروع و در هفته های دوم (همراه با سیسپلاتین) و سوم نیز ادامه یافت. بعد ازگذشت 35 روز از آخرین تزریق از بیضه ها برای مطالعه هیستولوژی، هیستوشیمی و میکروسکوپ الکترونی نمونه برداری شد. نتایج توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج هیستولوژی نشان داد که در گروه دریافت کننده سیسپلاتین هسته سلول های اسپرماتوگونی متراکم تر و قطر لوله های سمینی فر نسبت به گروه شاهد کاهش یافته است و در برخی از لوله ها فقط سلول های سرتولی مشاهده می شدند. مطالعه هیستوشیمیایی این گروه نشان داد که تعداد سلول های آپوپتوتیک در این گروه افزایش یافته است. مطالعه با میکروسکوپ الکترونی نیز نشان دهنده غشاء پایه موجی شکل و نامنظم لوله های سمینی فر به همراه سلول های میوئید ضخیم و در حال انقباض بود. در گروه آزمایش 2 سترورلیکس تا حدود زیادی اثرات سوء سیس پلاتین را مهار کرده بود. نتایج این مطالعه نشان داد تزریق سترورلیکس همراه با سیسپلاتین سلول های اسپرماتوژنیک را از اثرات سوء سیس پلاتین حفاظت می کند.
    کلیدواژگان: سیسپلاتین، سترورلیکس، اسپرماتوژنز، سلول میوئید، بازال لامینا
  • محمد طلوعی، صمد فراشی، حامد پناه پور صفحات 1675-1688
    ویروس کمبود ایمنی گاو، لنتی ویروسی از خانواده بزرگ رتروویروس ها می باشد. در امکان ایجاد عوارض عفونی متنوع ناشی از اختلال سیستم ایمنی توسط آن و در نتیجه خسارات اقتصادی حاصله نظرات متفاوتی ارائه شده است. نظر به فراوانی آلودگی با این ویروس در گاوداری های کشورهای مختلف و ارتباط این آلودگی ها با وقوع اختلالات بالینی، انجام مطالعات بسیار اندک در ایران و همچنین احتمال همبستگی میزان آلودگی با افزایش سن و در نتیجه پیشنهاد وازد نمودن گاوهای پیر به ظاهر سالم، این تحقیق با هدف تعیین وضعیت آلودگی با این ویروس و بررسی اختلالات بالینی در گاوهای هلشتاین مسن در برخی از گاوداری های اطراف تبریز به اجرا در آمد. در این مطالعه به برخی گاوداری های شیری اعم از سنتی یا صنعتی و عمدتا واحدهای کوچک اطراف تبریز مراجعه شد. 50 راس گاو شیری هلشتاین به ظاهر سالم با سن بالاتر از 6 سال انتخاب و مشخصات انفرادی و بالینی آنها ثبت گردید. از دام های مورد مطالعه نمونه های خون جهت ردیابی ژنوم BIV تهیه شد. نتایج واکنش زنجیره ای پلی مراز از نوع نستد، روی نمونه ها نشان دادند که آلودگی با ویروس کمبود ایمنی گاو در گاوهای مورد مطالعه، به میزان 2 درصد (یک راس از 50 مورد) وجود دارد. بین میزان آلودگی به این ویروس و سن رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین میزان آلودگی و درجه وضعیت بدنی، میزان تولید شیر، وجود اختلالات بالینی، وجود سابقه اختلالات بالینی، حالت ظاهری عقده های لنفاوی، حضور یا بزرگ شدگی عقده های خونی رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد. بررسی حاضر نشان داد که گاوهای هلشتاین نمونه برداری شده واجد آلودگی بسیار پائینی با ویروس BIV هستند و برخلاف برخی مطالعات گذشته و مطابق با برخی دیگر، افزایش سن تاثیری در حساسیت به آلودگی با این ویروس ندارد. کوچک کردن واحدهای گاوداری و کاهش تراکم گاو در آنها، می تواند در پیشگیری و کنترل آلودگی با BIV کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: ویروس کمبود ایمنی گاو، گاو هلشتاین، واکنش زنجیره ای پلی مراز، سن، تبریز
  • سعید رسولی نژاد، نریمان شیخی، حسین حسن پور صفحات 1689-1695
    رادیکال های آزاد در تغییرات مولکولی و جهش نقش دارند و در صورتی که رادیکال های آزاد غیرفعال نشوند، پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از آن به تمامی انواع ماکرومولکول های سلولی آسیب می رساند. رژیم غذایی مناسب حاوی آنتی اکسیدا ن های طبیعی نقش مهمی را در نگه داری سلامت، تولید مثل، عملکرد، ایمنی و رشد طیور بازی می کند.عصارهسیر نگه داری شده با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا، دارای کارآیی خوبی علیه رادیکال های آزاد و عوامل عفونی
    می باشد.در این مطالعه اثر غلظت های 01/0% و 02/0% عصاره سیر در آب آشامیدنیبا تناوب های زمانی 2، 4 و 6 روز در هفته بر پراکسیداسیون لیپیدی بررسی و علاوه بر سنجش بهترین غلظت، جنبه اقتصادی نیز در نظر گرفته شد. به طوری که، در پایان هفته سوم بهترین اثر بر کاهش معنی دار (05/0>p) پراکسیداسیون لیپیدی درگروه T3 که غلظت 02/0% عصاره سیر را دو روز در هفته دریافت می کرد، مشاهده شد. بعد از گذشت شش هفته از شروع آزمایش، گروهT7 که غلظت 02/0% عصاره سیر را 6 روز در هفته دریافت می کرد، بهترین اثر معنی دار (05/0>p) بر کاهش پراکسیداسیون لیپیدی را نشان داد. همچنین مطالعات ما نشان داد که مصرف عصاره سیر باعث بهبود تولید توده ای در همه گروه ها نسبت به گروه شاهد می شود. با در نظر گرفتن میزان پراکسیداسیون لیپیدی در پایان هفته ششم، عملکرد گله در شش هفته و محاسبه قیمت فروش میانگین تولید توده ای منهای هزینه سیر مصرف شده در هر گروه به این نتیجه رسیدیم که گروه T4 که عصاره سیر با غلظت 01/0 درصد را 4 روز در هفته دریافت می کرد بهترین گزینه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی می باشد.
    کلیدواژگان: مرغ تخمگذار، پراکسیداسیون لیپیدی، عصاره سیر
  • احمد نعمت الهی، رضی الله جعفری صفحات 1697-1701
    جهت بررسی تغییرات بیوشیمیایی سرم خون در حیوانات مبتلا به نماتودهای دستگاه گوارش، فاکتورهای بیوشیمیایی سرم از قبیل کلسیم، فسفر، منیزیم، فسفاتاز قلیایی، پروتئین تام، آلبومین، آلفاگلوبولین، بتا گلوبولین و گاماگلوبولین اندازه گیری شد و با سرم خون حیوانات شاهد مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج از لحاظ آماری با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی دانکن مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که میزان کلسیم و فسفر سرم اختلاف آماری معنی داری (05/0>p) بین دو گروه مورد مطالعه دارد. مقدار پروتئین تام و آلبومین سرم نیز در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری نشان داد (05/0>p). میزان آلفاگلوبولین سرم افزایش معنی داری در مقایسه با گروه شاهد داشت (005/0>p). نتیجه مطالعه نشان داد که آلودگی گوسفندان به نماتودهای دستگاه گوارش باعث تغییرات مشخصی در پارامترهای سرم خون می گردد.
    کلیدواژگان: تغییرات بیوشیمیایی سرم، گوسفند، نماتودهای دستگاه گوارش
  • علی حسن پور، مجید فرتاش وند صفحات 1703-1707
    این مطالعه به منظور بررسی تاثیر بیماری گورم بر تغییرات سطوح سرمی تروپونین قلبی و فعالیت برخی آنزیم ها در سرم اسب انجام گرفت. تحقیق روی 30 راس اسب مبتلا به بیماری گورم و 29 راس اسب سالم انجام گرفت. اسب های بیمار بر اساس نشانه های آزمایشگاهی و بالینی (کشت ترشحات بینی و در صورت درناژ عقده لنفی از ترشحات آن جهت جداسازی استرپتوکوکوس اکویی) تایید شدند. از هر اسب نمونه خون از ورید وداج اخذ گردید. مقادیر سرمی تروپونین قلبی با روش الایزا و فعالیت سرمی آنزیم های کراتین کیناز، آلکالن فسفاتاز، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز با استفاده از کیت های بیوشیمیایی اندازه گیری شد. میانگین تعداد ضربان قلب در گروه بیمار افزایش معنی داری داشت (05/0p<). میانگین سطح سرمی تروپونین قلبی به طور معنی داری افزایش داشت (001/0=p). میزان فعالیت سرمی آنزیم های کراتین کیناز، آلکالن فسفاتاز، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز با رخداد بیماری گورم افزایش یافته بود (به ترتیب 041/0=p، 001/0= p و 006/0=p). نتیجه نهایی اینکه به دنبال رخداد بیماری گورم در اسب، سطح سرمی تروپونین قلبی و فعالیت سرمی آنزیم های کراتین کیناز، آلکالن فسفاتاز، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: گورم، تروپونین قلبی، آنزیم های سرمی، اسب
  • علی کارگری رضاپور، مهسا علی حسین مسلک، سجاد سلیمانی، افشین ذاکری صفحات 1709-1713
    امروزه تقویت سیستم ایمنی جوجه های گوشتی با افزودن مکمل های غذایی رویکرد جدید محقیقین است. به منظور بررسی اثر بتاگلوکان مخمر بر انفجار تنفسی هتروفیل (آزمایش احیای نیتروبلوتترازولیوم) به عنوان شاخصی از سیستم ایمنی ذاتی جوجه های گوشتی، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با استفاده از 162 قطعه جوجه گوشتی یک روزه انجام گردید. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از: سطوح بتاگلوکان (به میزان صفر، 04/0% و 08/0% در جیره پایه) و فاکتور جنس (نر و ماده). در پایان دوره از تکرارهای تیمارهای مختلف آزمایش، نمونه خونی اخذ و آزمایش احیای نیتروبلوتترازولیوم انجام شد. نتایج آزمایش انفجار تنفسی نشان داد که سطح 04/0% بتاگلوکان در پایان دوره به طور معنی داری موجب افزایش میانگین انفجار تنفسی هتروفیل ها شد (05/0>p). همچنین، میانگین انفجار تنفسی در جنس نر نیز به طور معنی داری بیشتر از جنس ماده بود ولی، اثر متقابل دو فاکتور بتاگلوکان و جنس معنی دار نبود. بنابراین، استفاده از بتاگلوکان به میزان 04/0% جیره موجب بهبود سیستم ایمنی ذاتی طیور گوشتی می شود.
    کلیدواژگان: آزمایش انفجار تنفسی، بتاگلوکان مخمر، سیستم ایمنی ذاتی، هتروفیل
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، منصور خاکپور صفحات 1715-1721
    این مطالعه به منظور بررسی اثرات ویتامین E و سلنیوم (E-Selenium) بر سطح سرمی آلبومین، پروتئین، کلسیم، فسفر، فسفاتاز قلیایی، آلانین آمینو ترانسفراز و آسپارتات آمینو ترانسفراز در اسب نژاد عرب انجام گرفت. در این مطالعه 12 راس اسب نژاد عرب نر که تقریبا هم سن بودند، انتخاب شده و بر اساس سن (4و 5 ساله) در دو گروه 6 تایی تقسیم شدند. در هر گروه، از 6 راس اسب، به 3 راس، ویتامین E-Selenium با دوز kg30ml / 1 هر 2 روز یک بار به صورت عضلانی و به مدت 6 روز تزریق شد و 3 راس نیز به عنوان شاهد، مشابه گروه تیمار تحت تزریق سرم فیزیولوژی قرار گرفتند. به فاصله هر 2 روز از هر تزریق، از اسب های هر گروه از ورید وداج خون گیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم، میزان آلبومین، پروتئین، کلسیم، فسفر، فسفاتاز قلیایی (ALP)، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) به روش اسپکتوفتومتری اندازه گیری شد.نتایج این مطالعه نشان داد که مقایسه میانگین سرمی آلبومین، فسفر، آنزیم های ALT، AST و ALPدر اسب های مورد مطالعه تغییرات آماری معنی داری ندارد. در حالی که، مقایسه میانگین سرمی پروتئین اسب های 4 ساله با گروه شاهد اختلاف آماری معنی دار بعد از سومین تزریق ویتامین E-Selenium نشان داد (05/0p<). همچنین مقایسه میانگین سرمی کلسیم تغییرات آماری معنی داری بعد از دومین تزریق ویتامین E-Selenium در اسب های 4 و 5 ساله با گروه شاهد نشان داد (05/0p<). نتایج نشان داد که تزریق ویتامین E-Selenium می تواند برای اسب ها مفید باشد و اثرات جانبی در کبد و کلیه ندارد، اما پیشنهاد می شود که سایر فراسنجه های بیوشیمیایی و هماتولوژیکی نیز بررسی شوند.
    کلیدواژگان: فراسنجه های بیوشیمیایی سرم، ویتامین E و سلنیوم، اسب عرب
  • علیرضا قدردان مشهدی، حسین حمیدی نجات، پریسا علیزاده نیا صفحات 1723-1727
    کریپتوسپوریدیوم ها انگل های تک یاخته ای هستند که وسعت جهانی داشته و توانایی ایجاد اسهال و سوءجذب را در دام های جوان دارا می باشند. این انگل در بعضی مواقع قادر به ایجاد بیماری در کره های نوزاد نیز خواهد بود. در تحقیق حاضر فراوانی کریپتوسپوریدیوزیس در اسبان اهواز بررسی گردیده است. بدین منظور تعداد 100 راس اسب، در بهار و تابستان سال 1388 مورد نمونه گیری قرار گرفتند. سن اسبان از 1 ماه تا 27 سال متفاوت بود. نمونه های مدفوع با استفاده از روش ذیل نلسون تعدیل شده، رنگ آمیزی گردیدند. نتایج با استفاده از آزمون مربع کای و تست فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوزیس در دام های تحت بررسی، 18 درصد بوده است. هیچ گونه ارتباط معنی داری بین آلودگی با سن، جنس و قوام مدفوع وجود نداشت. میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوزیس در اسبان مطالعه شده با نتایج سایر تحقیقات در کشورهای دیگر مشابهت زیادی دارد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، اسب، اهواز، جنس، سن، قوام مدفوع
|
  • Dariyoush Mohammadneja, Jafar Soleymanirad, Ameneh Mohammadiroshandeh Pages 1665-1674
    Cisplatin used in chemotherapy can have side effect on spermatogenesis. As it is known Gonadotropine hormones (LH, FSH) affect spermatogenesis. It seems by suppressing secretion of LH and FSH during chemotherapy, spermatogenesis could stopped which could result in protection of the cells from cisplatin side effects. The aim of the present study is to investigate the preventive effect of cetrorelix (GnRH antagonist) on spermatogenic defect produced by Cisplatin. In the present study thirty adult male mice aging 6-8 weeks were divided into 3 groups as: Control, Experimental 1 and Experimental 2. Experimental 1 received Cisplatin for 5 days as 2.5 mg/kg intraperitoneally and Experimental 2 received 0.25 mg/kg cetrorelix (GnRH antagonist) one week before cisplatin treatment and continued for 3 weeks. After 35 days from last injection, testicular specimens were removed and prepared for light and electron microscopic study. The data were analyzed using ANOVA (Tukey) in all 3 groups. Histological results showed that nucleus of spermatogonia cells were more condensed and diameter of seminiferous tubules were reduced, in the group which received cisplatin in comparison with the control group. Histochemical studies showed an increase of apoptotic cells in the group which received cisplatin. Electron microscopy showed that in Experimental 1 group basment membrane was morphologically irregular and wavey and Myoid cells were thickened and contracted, but in Experimental 2 group the condition was similar to the control group. These results showed that injection of cetrorelix with cisplatin can protect spermatogenic cells against the side effects of cisplatin.
    Keywords: Cisplatin, Cetrorelix, Spermatogenes, Myoid cell, Basal lamina
  • Mohammad Tooloei, Samad Farrashi, Hamed Panahpour Pages 1675-1688
    Bovine immunodeficiency virus is a Lentivirus from the large family of retroviridae. Different opinions have been submitted about the possibility of varieties of infectious complications due to Bovine immunodeficiency virus and induced losses to dairy industry. Considering the worldwide distribution of the BIV infection in cattle herds and correlation of the infection with different kinds of clinical disorders and consequent severe economic losses to dairy cattle industry and the fact that only few surveys about the status of the BIV infection have been performed in Iran as well as the probability of increasing infection rate with aging and therefore increasing the culling rate, this study was done to identify the BIV infection rate in aged Holstein cattle and evaluation of their associated clinical disorders in some dairy herds around Tabriz. In this study which was performed in some industrial or traditional especially the small dairy farms around Tabriz, 50 Holstein dairy cattle with the age of higher than 6 years old were selected and their clinical characteristics recorded. Blood samples were taken to detect BIV genome. According to the results of the Nested-PCR method in this study, 2% (1/50) of the aged cattle were infected with BIV. There wasn’t any significant correlation between BIV infection rate and age. Also there weren’t any significant correlations between BIV infection rate and BCS, milk production rate, any clinical problems, enlarged lymph nodes and haemal nodes. The results showed that the BIV infection rate among the aged cattle was relatively low and in contrast to some other studies, aging does not affect the sensitivity to infection. Decreasing the population in the livestock units and farms, could be helpful in prevention and control of BIV infection in cattle.
    Keywords: Bovine immunodeficiency virus, Holstein cattle, PCR, Age, Tabriz
  • Saeed Rasoulinejad, Nariman Sheykhi, Hossein Hassanpour Pages 1689-1695
    Free radicals are involved in molecular changes and mutation and if they are not inactivated the resultant lipid peroxidation will damage all types of cellular macromolecules such as proteins, carbohydrates, lipids and nucleic acids. Natural diet containing antioxidants plays an important role in health, reproduction, performance, safety and growth in poultry. Garlic extract with a high antioxidant effect very useful against free radicals and infective agents. In this study, the effect of concentration of 0.01 and 0.02% of garlic extract in drinking water with periods of 2, 4 and 6 days a week were evaluated on lipid peroxidation. In addition to assessing the best concentration, economic aspects were also considered. So at the end of the third week, the best effect on reducing lipid peroxidation was seen in T3 which had received the concentration of 0.02% of garlic extract, two days a week. After six weeks of trial, Group T7 which had received the concentration of 0.02% garlic extract for 6 days a week, showed the best effect on reducing lipid peroxidation. Our studies also showed that garlic extract improved mass production in all groups compared to the control group. Considering the amount of lipid peroxidation at the end of the sixth week, herd performance in six weeks and calculating the average sale price of mass production, minus the cost of feed consumed per group, it is concluded that group T4 which received garlic extract concentration of 0.01% for 4 days a week (Saturday, Monday, Wednesday, Thursday) showed the best option in view of the economic conditions.
    Keywords: Laying hens, lipid peroxidation, garlic extract
  • A. Nematollahi, R. Jaafari Pages 1697-1701
    In order to investigate the biochemical changes in serum of sheep infested by gastrointestinal nematodes, biochemical elements such as calcium, phosphorus, Magnesium, Alkaline phosphates, Total protein, Albumin, Alpha globulins, Beta globulins and Gama globulins were measured andcompared with those of the control animals. The results were analyzed by one-way ANOVA and Duncan multiple rouge test. Statistically significant differences were observed in calcium and phosphorus of serum between infested and control groups (p
    Keywords: Serum biochemical changes, Sheep, Gastrointestinal nematodes
  • A. Hassanpour, M. Fartashvand Pages 1703-1707
    This study was conducted on horses to investigate the effect of strangles on cardiac troponin fluctuations and activity of some serum enzymes. The research was done on 30 horses with strangles and 29 normal horses. Sick horses were confirmed on the basis of clinical and laboratory signs (culture of nasal and lymph nodes discharges for Streptococcus equi). Blood samples were taken from the jugular vein. The serum activity of cardiac troponin was measured by ELISA kit and gama gluthamil transferase (GGT), alanine amino tramsferase (ALT), aspartate amino transferase (AST), creatine kinase (CK) and alkaline phosphatase (ALP) were measured by biochemical kits. The mean heart rate increased significantly (p
    Keywords: Strangles, Cardiac troponin. Serum enzymes, horse
  • A.Kargary Rezapour, M. Ali Hossein Maslak, S.Soleimany, A. Zakeri Pages 1709-1713
    The use of food additives to boost the immune system of broiler chickens is a new froutier for scientists. A factorial experiment based on completely randomized design was conducted to study the effects of the yeast beta-glucan on respiratory burst potential (nitro-blue tetrazolium test) of heterophils as an indicator of innate immunity in broiler chickens. This was done by using 162 one-day old broilers. Experimental factors were as following: beta-glucan levels (levels of 0, 0.04 and 0.08% of basal diet) and sex (male and female broilers). At the end of the study blood sample were taken from each replicate of every treatment and nitro-blue tetrazolium reduction test performed. The results showed that beta-glucan in a level of 0.04% of basal diet significantly increased nitro-blue tetrazolium reduction test of heterophils (p
    Keywords: heterophil, Innate immunity system, Respiratory burst test, Yeast beta, glucan
  • B. Amouoghli Tabrizi, M. Khakpoor Pages 1715-1721
    This study was performed to evaluate the effect of vitamin E and Selenium injection on serumic levels of albumin, protein, calcium, phosphorous, alkaline phosphates, alaninamonitransferas and aspartataminotransferas in the Arabian stallions. In this study 12 Arabian horses were selected in 2 groups of 4 and 5 years old. In each group, horses were allocated to two sub groups of controls and treatment, each of them containing three animals. In the treatment group, 1cc/30 kg vitamin E and selenium was injected intramuscularly in 2 day intervals for 6 days, while in the control group the same amounts of normal saline (0.9%) was injected. Blood samples of all animals were collected from the jugular vein at days 2, 4 and 6 and their sera were harvested by centrifuging and the levels of the parameters were measured using commercial kits and the spectrophotometric method. The results of this study indicated that there was no significant difference on mean serumic albumin, phosphorous, alkaline phosphates, alaninamonitransferas, and spartataminotransferas in the studied animals while mean serumic protein values of 4 year old horses indicated a significant difference following the third vit E – Selenium injection (p
    Keywords: serum parameters_vitamin E selenium_Arabian horse
  • A.R. Ghadrdan, Mashhadi, H. Hamidienjat, P. Alizadehnia Pages 1723-1727
    Cryptosporidia are protozoan parasites that have worldwide distribution and can cause diarrhea and mal-absorption in young horses. Sometimes, it can cause illness in neonatal foals, too. In present study, the frequency of equine Cryptosporidiosis in Ahvaz was investigated. The samples were taken from 100 horses during spring and summer 2009. The ages of horses were from 1 month to 27 years old. Fecal samples were stained by modified Ziehl-Neelsen method. Results were analyzed with Chi-square Test and Fisher’s exact test. The results showed that the rate of infection to Cryptosporidium was 18%. There was no significant correlation between infection to Cryptosporidium and sex, age and fecal thickness. The rate of infection to Cryptosporidium in studied horses is very similar to studies done in other countries.
    Keywords: Cryptosporidium, horse, Ahvaz, sex, Age, Fecal constancy