برنامه ریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان به روش SWOT

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه با پیشرفت علوم و فن آوری، تولید و مدیریت مواد زاید جامد بسیار دگرگون شده است. با توجه به این که در عصر حاضر مدیریت راهبردی گامی موثر در جهت رسیدن به موفقیت سازمان و نیز تحقق اهداف سازمانی در برنامه های بلند مدت است، لذا در این پژوهش برنامه ریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان ارایه شده است.
روش بررسی
به منظور ارایه برنامه راهبردی مدیریت پسماندهای شهر زاهدان از روش SWOT[1]وتکمیل جدول برنامه ریزی راهبردی کمی موسوم بهQSPM [2] استفاده شده است. همچنین از نظرات کارشناسی خبرگان نیز بهره گرفته شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد، مهم ترین راهبرد با بالاترین امتیاز جهت تحقق اهداف سازمان و دستیابی به توسعه پایدار در شهر زاهدان، همکاری و حمایت دولت جهت تخصیص اعتبارات لازم می باشد. مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخش های خصوصی، ضرورت آموزش و فرهنگ سازی عمومی، تدوین رویه های تولید و بخش های نرم افزاری و عدم اجرای قوانین و مقررات مدیریت پسماند، سایر راهبردهای موثر در بهبود مدیریت پسماند شهر زاهدان می باشد.
بحث و نتیجه گیری
اولویت های راهبردی به دست آمده در این تحقیق می تواند در مسیر توسعه پایدار، گامی اصولی جهت تحقق اهداف محیط زیستی مدیریت پسماند شهر زاهدان به شمار رود. از سوی دیگر، شهرداری ها و سازمان های محلی می توانند سیاست های لازم را جهت تقویت ابتکارها و ابداع های محلی سازمان دهی و اجرا نمایند. همچنین خانواده ها، صنایع و مشاغل، اداره ها و ارایه کنندگان خدمات در زمینه پسماند، ملزم به اجرای سیستم مدیریت پسماند شهری هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!