اثر پودر برگ به لیمو بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه، متابولیتهای خونی و کیفیت گوشت جوجه های گوشتی

چکیده:
زمینه مطالعه
از زمان محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در جیره طیور، پرورش دهندگان به دنبال جایگزین کردن آنها با دیگر عوامل محرک رشد نظیر گیاهان دارویی هستند. گیاه به لیمو، یک گیاه دارویی غنی از ترکیبات فنولی و با خواص آنتی اکسیدانی و آنتی میکروبی قوی است که منجر به تحریک اشتها و بهبود عملکرد رشد طیور می گردد.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی اثر استفاده از پودر برگ به لیمو بر عملکرد رشد، متابولیت های خونی، خصوصیات لاشه و کیفیت گوشت جوجه های گوشتی طراحی شد.
روش کار
این آزمایش روی 160 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. پرندگان به چهار تیمار آزمایشی شامل: جیره پایه و تیمارهای مکمل شده با سه سطح پودر برگ به لیمو (25/0، 5/0 و 1٪ جیره) در 16 پن و هر کدام شامل 10 پرنده اختصاص داده شدند. در پایان آزمایش دو پرنده از هر پن انتخاب و پارامترهای مورد نظر اندازه گیری شد.
نتایج
تمام سطوح پودربرگ به لیمو منجر به بهبود مصرف خوراک، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در همه دوره ها به جز دوره آغازین شدند. همچنین مصرف یک درصد پودربرگ به لیمو، منجر به بهبود مصرف خوراک (49/1%)، افزایش وزن روزانه (20/4%) و ضریب تبدیل غذایی (59/2%) در کل دوره آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. پرندگان تغذیه شده با 1% پودربرگ به لیمو، داراری وزن نسبی لاشه، سینه، بورس و طحال بالاتری در مقایسه با گروه کنترل بودند. افزودن 1% پودربرگ به لیمو، منجر به کاهش معنی دار (05/0>p) سطح کلسترول (73/8%)، تری گلیسرید (82/8%)، لیپوپروتئین با دانسیته کم (85/15%) و افزایش گلبول های سفید خون (04/8%) شد. پودر برگ به لیمو بر کیفیت گوشت تاثیر مثبتی داشت و باعث کاهش تیوباربیتیوریک اسید (15/50%) و افت پخت (14/15%) شد.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این آزمایش نشان داد که افزودن پودر برگ به لیمو به میزان یک درصد در جیره می تواند منجر به بهبود عملکرد رشد، بهبود متابولیت های سرم خون، افزایش گلبول های سفید خون وکیفیت گوشت جوجه های گوشتی شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
307 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!