بررسی مقایسه ای تاثیر پیامک با آموزش حضوری بر انجام ورزش کگل در زنان میانسال

چکیده:
مقدمه
میانسالان، گروه کثیر و مولد جامعه که تاکنون به دلیل تمرکز بر گروه های پرخطر دیگر مانند کودکان از بسیاری از خدمات محروم مانده اند، نیازمند حمایت جدی برای ارتقاء همه جانبه کیفیت زندگی هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر پیامک با آموزش حضوری بر انجام ورزش کگل در زنان میانسال انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1395 بر روی 100 زن میانسال انجام شد. 47 نفر آموزش پیامکی و 46 نفر آموزش چهره به چهره را برای مدت 4 هفته دریافت کردند. در ابتدا یک جلسه توجیهی در خصوص هدف مطالعه ونقش انجام ورزش کگل بر پیشگیری از شلی عضلات لگن و بی اختیاری ادراری برای افراد دو گروه گذاشته شد. گروه آموزش چهره به چهره، دو جلسه آموزشی به صورت یک هفته در میان و به مدت 45 دقیقه و برای افراد در گروه پیامکی همان محتوای آموزشی در قالب پیامک، به صورت هفته ای 2 بار ارسال می شد. پس از اتمام آموزش ها، جهت انجام ورزش های کف لگن یک فرصت یک ماهه به افراد داده شد. در این مدت هر 2 هفته یک بار با افراد گروه مورد برای پاسخ به سوالات تماس گرفته شد. بعد از زمان ذکر شده، با افراد هر دو گروه جهت سوال در مورد انجام، دفعات و علل عدم انجام ورزش تماس گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های آماری تی مستقل و کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین دو گروه از نظر انجام ورزش کگل (75/0=p) و دفعات آن (25/0=p)، اختلاف آماری معناداری وجود نداشت. دو مانع اصلی انجام ورزش در هر دو گروه به ترتیب اولویت، فراموشی (8/29% افراد در گروه آموزش پیامکی و 4/38% برای آموزش حضوری) و نداشتن وقت کافی برای انجام (3/21% افراد در گروه آموزش پیامکی و 6/19% برای آموزش حضوری) بود.
نتیجه گیری
بین دو گروه آموزش پیامکی و آموزش چهره به چهره از نظر انجام ورزش کگل و دفعات آن، اختلاف آماری معناداری وجود ندارد و استفاده از روش آموزش پیامکی همانند آموزش حضوری می تواند در ارائه آموزش های دوران میانسالی موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!