ارزیابی تناسب شغلی

چکیده:
ارزیابی توانایی شاغل برای انجام کار بدون ایجاد خطر از نظر سلامتی و ایمنی برای خود و دیگران مفهوم ارزیابی تناسب شغلی می باشد. پنج شاخص اصلی: ظرفیت کارگر، ریسک سلامتی و ایمنی در شرایط کاری، شاخصهای اخلاقی، شاخصهای اقتصادی و شاخصهای قانونی و حقوقی برای پزشک سلامت شغلی باید در ارزیابی تناسب شغلی مد نظر قرار گیرد.
این مقاله مروری شامل بخش های مختلف ازجمله شاخص های ارزیابی تناسب شغلی، ریسک سلامتی و ایمنی، ظرفیت شاغل، شاخص های اخلاقی و قانونی، شاخص اقتصادی، ابزارهای ارزیابی، فرآیند تصمیم گیری، پیامدها و چالشها می باشد.
طبعا برای ارزیابی هر کدام از شاخص های فوق باید ابزارهایی که حساسیت، ویژگی و هزینه اثر بخشی مناسبی داشته باشند، بکار گرفته شوند.
پیامدهای ناشی از ارزیابی تناسب شغلی می تواند در محدوده مناسب تا نامناسب قرارگیرد. تغییرات محیط کار یا ارتقاء و تعدیل شرایط کاری باید در ارزیابی تناسب شغلی مد نظر قرار گیرد. اما با تمام توضیحات ذکر شده در خیلی از موارد یک پزشک سلامت شغلی در تصمیم گیری برای تناسب شغلی دچار مشکل و چالش می شود و شاید نتواند اظهار نظر قاطع و دقیقی اعلام نماید که می تواند علت های مختلف از جمله عدم وجود ابزارها و استانداردهای مناسب در این ارزیابی، تمارض شاغل به علت های مختلف، قوانین حاکم بر جامعه و غیره داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!