مقایسه روش های طرح اندازه گیری تکراری و مدل های آمیخته در بررسی اثر گاز انتونوکس بر شدت درد زایمان

چکیده:
زمینه و هدف
در بسیاری از مطالعات پزشکی به منظور بررسی اثر درمان ها، متغیر پاسخ به طور مکرر در طول زمان اندازه گیری می شود، که به آن ها مطالعات طولی گفته می شود. روش تحلیل این نوع از داده ها، تحلیل اندازه گیری تکراری است که تنها از یک نوع ساختار همبستگی استفاده می کند و در صورتی که این ساختار همبستگی مناسب نباشد نتایج معتبر نیست. برای رفع این مشکل، مدل های آمیخته جایگزین مناسبی است. لذا هدف این پژوهش مقایسه روش های تحلیل اندازه گیری تکراری و مدل های آمیخته در بررسی اثر انتونوکس بر درد زایمان می باشد.
روش کار
این مطالعه تجربی برای مقایسه تاثیر استنشاق گاز انتونوکس و اکسیژن بر میزان تسکین درد زایمان در دو گروه انجام شده است. تحلیل داده ها با استفاده از روش اندازه گیری تکراری و مدل های آمیخته با ساختارهای همبستگی مختلف انجام شد. ساختارهای مناسب با استفاده از معیار اطلاع آکائیک، معیار اطلاع بیزی(بیزین) و لگاریتم درست نمایی محدودشده انتخاب و با هم مقایسه شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج مطالعه ما نشان داد که تمامی متغیرها شامل روش بیدردی، طول مدت مرحله اول زایمان، طول مدت مرحله دوم و زمان اندازه‎گیری درد در این آزمون‎ها معنادار هستند. در مدل آمیخته ساختارهای پیش وابستگی مرتبه اول، خود همبستگی مرتبه اول ناهمگن، تاپلیتس ناهمگن، بدون ساختار همبسته به عنوان بهترین ساختارها شناخته شدند. ساختار واریانس کواریانس بدون ساختار به عنوان بدترین ساختار شناخته شد و متغیرهای طول مرحله اول و دوم زایمان در این ساختار معنادار نبودند.
نتیجه گیری
مدل های آمیخته به دلیل انعطاف پذیری نسبت به انتخاب ساختارهای مختلف واریانس-کوواریانس و ویژگی های مهم دیگر و عدم نیاز به مفروضات محدود کننده برای اندازه‎گیری تکراری مناسب هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 440
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!