بررسی ارتباط لیپیدهای سرم و مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال شایع آندوکرین همراه با اختلالات لیپید بوده که با افزایش خطر بیماری های قلبی-عروقی و چاقی مرکزی همراه است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین لیپید پروفایل و میزان گلوکز ناشتای سرم، مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 153 خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و 449 نفر شاهد از 4 شهر استان خوزستان (اهواز، بهبهان، آبادان و خرمشهر) انجام شد. داده ها از بانک داده موجود در مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی اهواز استخراج گردید. میزان لیپیدهای سرم، سطح گلوکز ناشتای پلاسما و سطح انسولین سرم همراه با شاخص های توده بدنی (HOMA-IR)،(Hemeostatic Model assessment Insulin Resistance ، Lipid Accumulation Product Index(LAP) و Body Adiposity Index(BA) در دو گروه مورد با استفاده از آزمون های آماری مناسب مقایسه گردید.
یافته ها
فراوانی نسبی HDL پایین و کلسترول تام بالا در گروه زنان با تخمدان پلی کیستیک بالاتر از گروه شاهد بود (به ترتیب 032/0=Pو0001/0=P). تفاوت معنی داری بین متوسط سطح کلسترول تام، تری گلیسرید، HDL، LDL، گلوکز و شاخص های HOMA IR، LAP و BA در بین دو گروه مورد و شاهد دیده نشد. در زنان با 25>BMI و BMI بین 25 تا 30، میانگین کلسترول تام در گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود، در زنان با30 BMI> متوسط تری گلیسرید و گلوکز در زنان گروه مورد بالاتر از زنان گروه شاهد بود (به ترتیب029/0=P و010/0=P)..شاخص HOMA_IRو LAP وBA بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
در این پژوهش در زنان چاق سطح تری گلیسرید و گلوکز و در زنان غیر چاق سطح کلسترول تام در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر از زنان سالم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
939 تا 949
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!