تعیین گونه انگل لیشمانیا و فون پشه خاکی های شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری لیشمانیازیس از مهم ترین بیماری های ناقل-زاد مشترک بین انسان و حیوان است که توسط گونه های پشه خاکی به انسان انتقال می یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین گونه پشه خاکی های شهرستان زیرکوه و تعیین گونه انگل لیشمانیا در پشه خاکی های این شهرستان با روش RFLP-PCR انجام شد.
مواد و روش ها
صید پشه خاکی ها در تابستان 1394 با استفاده از تله چسبان انجام شد و نمونه های ماده صیدشده، ابتدا مونته شده و تعیین گونه شدند. پس از شناسایی پشه خاکی ها، DNA انگل جدا شد و سپس با استفاده از تکثیر ژن ITS-1 و با استفاده از روش RFLP-PCR اقدام به شناسایی انگل موجود در پشه خاکی ها گردید.
یافته ها
در این مطالعه از مجموع 460 عدد پشه خاکی جمع آوری شده، 380 پشه خاکی مربوط به مناطق حیوانی و 80 پشه خاکی مربوط به مناطق انسانی بودند. از مجموع 110 پشه خاکی ماده، Phlebotomus sergenti با فراوانی 42/59% و Sergentomyia sintoni با فراوانی 25/7% گونه غالب منطقه گزارش شدند، همچنین در قسمت جداسازی انگل از پشه خاکی ها، یک مورد پشه خاکی Ph. sergenti آلوده به انگل شناسایی شد که با استفاده از تکنیک RFLP-PCR و روش هضم آنزیمی، انگل Leishmania tropica تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
با توجه به حضور انگل L. tropica در منطقه و آلودگی پشه خاکی های Ph. sergenti به این انگل، شبکه بهداشت این شهرستان باید مراقبت های لازم در جهت کنترل بیماری لیشمانیازیس جلدی را مدنظر قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
903 تا 916
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!