ارزیابی روابط بین شاخص های بهره وری نیروی انسانی و دستمزد، در کارگاه های بزرگ صنعتی مبتنی بر الگوریتم های فرا ابتکاری و شبکه های بیزی

چکیده:
برای اینکه سازمانی بتواند در جهت رشد و بهبود بهره وری خود اقدام نماید، لازم است که عوامل موثر در زمینه بهبود بهره وری را شناسایی کرده و سپس بر اساس اهمیت آنها، اقدامات مناسب را به عمل آورد. پژوهش حاضر با هدف تعیین عواملی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی بهره وری نیروی انسانی و حقوق و دستمزد کارکنان به صورت هم زمان تاثیر می گذارند و همچنین بررسی چگونگی تاثیر این دو عامل بر روی یکدیگر، صورت گرفته است. در این راستا با در نظر گرفتن قابلیت بالای شبکه های بیزی در برآورده کردن اهداف این پژوهش و همچنین استفاده از الگوریتم های فراابتکاری برای بالا بردن دقت کار، به کشف و بررسی روابط علت و معلولی بین متغیرهای درونی و مقطعی کارگاه های صنعتی با بیش از 10 نفر کارکن در سال 1386 که به عنوان آخرین اطلاعات بنگاه های صنعتی شامل 13239 بنگاه در اختیار بوده، پرداخته شده است.
نتایج به دست آمده از مدل برآورد شده ی نهایی از میان انواع شبکه های بیزی تست شده، نشان می دهد که علاوه بر اینکه میزان حقوق و دستمزد کارکنان تابعی از ارزش افزوده می باشد، بهره وری نیز تابعی از ارزش افزوده و دستمزد می باشد. همچنین تاثیری که ارزش افزوده بر روی بهره وری دارد حدود 4 برابر بیشتر از تاثیری است که حقوق و دستمزد کارکنان بر روی بهره وری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!