اثر عصاره آبی گیاه علف چای (Hypericum perforatum) بر شاخص های خونی، سرمی و بازماندگی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در شرایط استرس گرمایی

چکیده:
طی یک مطالعه 27 روزه، تعداد 360 عدد قزل آلای رنگین کمان(6/1 ± 2/97 گرم) در در دوز های ppm0 ،250 ،500 و 750 عصاره آبی علف چای (به ترتیب T0،T25 ،T50 وT75) به شکل غوطه وری طی دو مرحله 5 روزه منقطع با فاصله 10 روز درشرایط استرس گرمایی 2 ±20 درجه سانتیگراد قرار گرفته و در پایان هر مرحله (روزهای 12 و 27) خونگیری گردید. در نتایج مرحله اول، تعداد گلبولهای قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت تفاوت معنی داری را بین تیمارها و شاهد نشان نداد، اما در مرحله دوم افزایش معنی دار این شاخصها در تیمارهای T50 و T75 نسبت به T0 و T25 مشاهده شد. تعداد گلبولهای سفید، لنفوسیتها، میزان پروتئین تام، آلبومین و IgM تام شاهد در هر دو مرحله به طور معنی داری کمتر از تیمارها بود، ولی شمارش نوتروفیلها عکس این بود. طی دو مرحله، تفاوت معنی داری در اندیسهای MCV وMCH بین تیمارو شاهد وجود نداشت. میزان MCHC تفاوت معنی داری در مرحله اول در بین گروه های آزمایشی نداشت ولی در مرحله دوم، افزایش معنی دار آن در تیمار T75 در مقایسه با T25 و T0 مشهود بود. میزان گلوکز در مرحله دوم در T50 و T75 کاهش معنی داری نسبت به T0 وT25 داشت. میزان آنزیم های کبدی AST وALT در مرحله دوم در تیمار T75 نسبت به سایر گروه ها افزایش معنی دار داشت. بیشترین و کمترین درصد بازماندگی به ترتیب مربوط به T50 وT0 بود. براساس نتایج، گیاه علف چای قابلیت کنترل عوارض بروز استرس و افزایش ماندگاری ماهی قزل آلا را در مواجهه با استرس گرمایی مزمن دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!