مدل سازی پراکنش مکانی رویشگاه های Agropyron intermedium و Stipa barbata با روش رگرسیون لوجستیک (مطالعه موردی: مراتع طالقان میانی)

پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه، ارائه مدل پیش بینی پراکنش مکانی رویشگاه بالقوه دو گونه گیاهی Agropyron intermedium (Host) Barkworth & D.R. DeweyShow AllShow Tabs و Stipa barbata Desf. در مراتع طالقان میانی با وسعت 12/37977 هکتار است. با توجه به هدف پژوهش، اطلاعات حضور و عدم حضور گونه های مذکور و عوامل محیطی رویشگاه از قبیل اقلیم، خاک، پستی و بلندی و زمین شناسی جمع آوری شد. نمونه برداری در تیپ های گیاهی به روش تصادفی-سیستماتیک از طریق پلات گذاری در امتداد سه ترانسکت 150 متری انجام شد. سطح پلات ها با توجه به نوع گونه های موجود به روش حداقل سطح و تعداد آن ها با توجه به روش آماری 15 پلات در امتداد هر ترانسکت تعیین گردید. در ابتدا و انتهای هر ترانسکت یک پروفیل حفر و تا عمق 30 سانتی متری خاک، برداشت شد. خصوصیات خاک شامل سنگریزه، بافت، آهک، ماده آلی، اسیدیته، هدایت الکتریکی و املاح محلول (فسفر، نیتروژن، پتاسیم) اندازه گیری گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه نقشه پیش بینی از روش های زمین آمار و رگرسیون لجستیک استفاده شد. نتایج نشان داد که در ظهور و پراکنش گونه S. barbata جهت رویشگاه این گونه (شمالی) و افزایش آهک خاک (تا 5/27 درصد) رابطه مستقیم دارند؛ همچنین در استقرار و توزیع گونه A. intermedium، افزایش ارتفاع (تا 2550 متر) بیشترین تاثیر را داشته است. ارزیابی میزان تطابق مدل پیش بینی با نقشه واقعی تیپ های گیاهی با استفاده از شاخص کاپا نشان داد که مدل رگرسیون لوجستیک قادر به پیش بینی رویشگاه هر دو گونه در سطح بسیار خوب بوده است. با این تفاوت که در مورد گونه A. intermedium ضریب کاپا (0/83=k) اندکی بالاتر از گونه S. barbata برابر با (k=0/79) بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!