تاریخ ساخت بازار کرمانشاه با نگاهی به حامیان و بانیان بناهای آن

چکیده:
دانسته های ما از بازار کرمانشاه و تاریخ ساخت و چگونگی شکل گیری و گسترش آن اندک است و تاکنون هیچ پژوهش جدی در این باره نشده است. بخش هایی از بازار اکنون از میان رفته و بخش های باقی مانده نیز تغییر فراوان کرده است. از کهن ترین بخش بازار که یادگار دوره زندیه بود، اثری باقی نیست. بازار قاجاری شهر نیز که در گذشته از دروازه شرقی تا دروازه غربی شهر گسترده بود، با ساخت خیابان هایی در دوره پهلوی چند پاره شد. بخش های شرقی و غربی آن به تدریج آسیب های بسیار دید یا کاملا از بین رفت. محدوده این پژوهش بخش میانی بازار شهر است که امروز باقی است. این بخش از بازار نیز تغییر فراوان کرده است؛ آنچه مانده نام بناهای بازار است که در اقوال مردم شهر باقی است. اهالی شهر اغلب بناهای بازار را به نام بانیان آن می شناسند.
در این پژوهش براساس نام بانیان بناهای بازار، از جمله سراها و تیمچه ها و کاروان سراها و مساجد و حمام، و...، تاریخ ساخت این بناها را در متون، اسناد، و آثار باقی مانده می جوییم و سپس با شناخت تاریخ ساخت بناهای موجود هر راسته گمانه هایی برای تاریخ ساخت آن راسته مطرح می کنیم. سرانجام روند گسترش بازار شهر را در دوره های گوناگون می یابیم. شناسایی تاریخ ساخت بخش های مختلف بازار و چگونگی گسترش آن در طول تاریخ، افزون بر اینکه مقدمه ای برای شناخت معمارانه این بنا و زندگی اجتماعی آن است، می تواند آغازی برای درک چگونگی گسترش و شکل گیری شهر کرمانشاه نیز باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!