پارامتر های بالینی، روانشناختی و جمعیت شناختی درد بدنی در مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد بدنی در مولتیپل اسکلروزیس پدیده ای شایع بوده که می تواند به واسطه پارامترهای مختلف بالینی، روانشناختی و جمعیت شناختی ایجاد/تشدید یابد. از این رو پژوهش کنونی با هدف ارتباط پارامترهای بالینی، روانشناختی و جمعیت شناختی با درد بدنی بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روش بررسی
در یک پژوهش مقطعی از ماه های تیر تا بهمن 1389 در انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان گیلان و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام رضا (ع) شهر رشت، 162 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس توسط نمونه گیری پیاپی انتخاب و با استفاده از سیاهه متغیرهای بالینی و جمعیت شناختی، خرده مقیاس درد بدنی پرسشنامه زمینه یابی سلامت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس شدت خستگی به همراه ترازوی یکسان فنری عقربه ای و مترنواری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
بیماران با نمره سه و بالاتر در عود به طور معنا داری درد بدنی بیشتری را نسبت به بیماران با نمره 2-1 بار عود تجربه کردند (031/0P=). در این میان، تفاوت معناداری از نظر میزان درد بدنی در دیگر گروه های عود شناسایی نشد. همچنین تفاوت معناداری از نظر درد بدنی در گروه های مختلف بستری نیز مشاهده نشد. با این حال، اضطراب و خستگی در مجموع توانستند 25% از واریانس مشترک درد بدنی را به طور معناداری تبیین کنند (0009/0P≤).
نتیجه گیری
این پژوهش اثر عوامل روانشناختی و بالینی را در تشدید درد بدنی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نشان داد. از این رو لازم است تا پزشکان در مواجهه با این بیماران، شناسایی این عوامل و ارتباط آن ها را با افزایش درد بیماران توجه نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
798 تا 906
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!