بررسی تاثیرکپسول خوراکی زعفران بر سطح اضطراب بیماران دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از اختلالات روانی در فرد مبتلا به دیابت، اضطراب است. استرس و اضطراب در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، فرآیند کنترل قند خونشان را مختل می سازد و همچنین کنترل ضعیف دیابت و رویدادهای استرس آفرین زندگی، ارتباط معنی داری با یکدیگر دارند. اثر زعفران بر اضطراب در نمونه های حیوانی بررسی شده و نتایج مفیدی دیده شده است. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیرکپسول خوراکی زعفران بر اضطراب بیماران دیابتی شهرستان زابل در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که بر روی50 نفر از بیماران دیابتی شهرستان زابل که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی به دوگروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابتدا سطح اضطراب بیماران با پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر سنجیده شد. سپس مداخله به صورت مصرف روزانه یک کپسول300 میلی گرمی زعفران درگروه مداخله و یک کپسول پلاسبو در گروه شاهد، به مدت یک هفته، هر روز بین ساعات 12 تا 14 ظهر و بعد از مصرف ناهار، انجام و بعد از یک هفته دوباره سطح اضطراب بیماران سنجیده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spssورژن22 موردتجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها
قبل از مداخله میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه مورد 62/48 و شاهد 98/47 محاسبه شد و مقایسه میانگین نمره اضطراب بیماران این دو گروه تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد (p=0/71). اما بعد از مداخله میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه مورد 72/30 و در گروه شاهد 12/49 بدست آمد که این اختلاف از نظر آماری معنی داری بود (p=0/001). همچنین مقایسه میانگین اضطراب بیماران، قبل و بعد از مداخله در گروه مورد، تفاوت آماری معنی داری را نشان داد ( (p=0/001اما این مقایسه در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله معنی دارنبود.(p=0.07)
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان دادکه مصرف کپسول خوراکی زعفران در کاهش اضطراب بیماران دیابتی موثر می باشد. با توجه به اثرات زعفران درپیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و اثرات آنتی اسپاسمودیک ،ضد درد و نفخ، افزایش اشتها که برای آن به اثبات رسیده است، می توان از آن در درمان اضطراب بیماران دیابتی و سایر بیمارانی که با این مشکلات درگیر هستند، در کنار سایر درمان ها استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!