تاثیر میدان الکترومغناطیسی با فرکانس پایین بر ساختار بافتی کلیه موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در دهه های اخیر، با توجه به افزایش استفاده از وسایل مولد میدان های الکترومغناطیسی در جوامع مدرن صنعتی، اثرات زیستی این امواج بر رشد و نمو موجودات زنده مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تغییرات پاتولوژیک ایجادشده توسط میدان الکترومغناطیسی با فرکانس پایین بر ساختار بافتی کلیه بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، تعداد 80 سر موش صحرایی، به صورت تصادفی به 4 گروه 20تایی (یک گروه کنترل و 3 گروه آزمایش) تقسیم شدند. گروه کنترل هیچ گونه امواجی دریافت نکردند و گروه های آزمایش، روزانه به مدت 1، 2 و 3 ماه (هر روز 20 بار و هر بار 15 دقیقه) در معرض میدان الکترومغناطیسی (امواج حاصل از موبایل) قرار گرفتند. در نهایت، پس از اتمام دوره های زمانی مورد نظر، موش ها وزن گیری و سپس تشریح شدند. جهت آزمایش هیستوپاتولوژی، نمونه های بافتی مناسب از کلیه، در فرمالین بافردار 10%تثبیت گردید. پس از تهیه برش های 5-4 میکرونی از قالب ها و انجام رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین (H&E)، بافت ها به وسیله میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به کمک آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی دانکن تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05/0 p<در نظرگرفته شد.
یافته ها
در نتایج حاصل از وزن موش ها و وزن کلیه ها، اختلاف معنی داری در گروه های آزمایش نسبت به گروه کنترل مشاهده نشد. آزمایشهای میکروسکوپی گروه های آزمایش، بیانگر تغییرات بافتی شامل: هیپرمی عروق کلیه، دژنرسانس و نکروز سلول های توبول ها و گلومرول ها، ارتشاح سلول های آماسی و خونریزی در بافت بینابینی بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد امواج حاصل از موبایل، به صورت طولانی مدت بر ساختار بافتی کلیه اثرات مخرب دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!