هزینه های بیمارستانی بیماران بلاصاحب در بیمارستان های منتخب شهر شیراز نیمه دوم سال 1393

چکیده:
مقدمه
با توجه به هزینه هایی که بیماران بلاصاحب بر بودجه ی بهداشت و درمان و به تبع آن به بیمارستان ها وارد می نمایند، این پژوهش با هدف بررسی هزینه های بیماران بلا صاحب در بیمارستان های منتخب علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی به بررسی هزینه های بیماران بلاصاحب در نیمه ی دوم سال 1393 در بیمارستان های منتخب شیراز پرداخته است. اطلاعات با استفاده از چک لیست محقق ساخته، با مراجعه به پرونده مالی در واحدهای مددکاری بیمارستان ها جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های ANOVAو در نرم افزار spss تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در مدت زمان مطالعه 183 بیمار بلاصاحب در بیمارستان های مورد مطالعه بستری و ترخیص شده اند؛ بیشتر افراد بلاصاحب مرد (58.6%)، متاهل (52 % )، بومی (77.3 %) و دارای بیمه (61.5 %) بودند. هزینه کل این بیماران 8535929734 ریال برآورد شد که 5184119454 ریال آن توسط بیمه ها بازپرداخت گردیده و 3330828022 ریال آن جبران نشده است. میانگین هزینه های جبران نشده بر حسب مرجع تحویل دهنده و گیرنده بیمار و نیز در بیمارستان های مختلف تفاوت آماری معنی داری داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به مشکلات مالی که بیمارستان ها با آن مواجه هستند استفاده از هر مداخله ایی جهت کاهش هزینه های جبران نشده مفید خواهد بود؛ وجود مددکاران خبره جهت ارتباط با سازمان های حمایت اجتماعی به بیمارستان ها در جبران این هزینه کمک خواهد کرد. افزایش پوشش جمعیتی بیمه ها نیز کمک کننده خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!