ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بخش های یک بیمارستان نظامی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها و پرامسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم افزایی ایجاد می کند که این نیروها می توانند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بخش های منتخب یک بیمارستان نظامی و سپس رتبه بندی بخش های کارا انجام شده است.
روش ها
داده های مربوط به بخش های منتخب برای استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها از مرکز آمار بیمارستان نظامی در طی سال 1394 جمع آوری گردید و با استفاده از این روش، بخش های کارامد مشخص شدند و در ادامه پس از توزیع پرسشنامه در میان بیماران بخش های کارا با استفاده از روش پرامسی رتبه بندی گردیدند.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده از میان 21 بخش مورد مطالعه، 6 بخش دارای کارایی بیشتر از 0.9 بوده اند که در نهایت رتبه بندی بخش های کارامد در بیمارستان نظامی با استفاده از روش پرامسی به ترتیب عبارتند بودند از: جراحی سر و گردن مردان، زنان و زایمان، داخلی قلب مردان، جراحی عمومی مردان، سی سی یو و جراحی سر و گردن زنان.
نتیجه گیری
یافته ها حاکی از آن است که اغلب بخش ها در بیمارستان نظامی مورد مطالعه به صورت کارامد عمل نمی کنند که این ناشی از ضعف استفاده بهینه از منابع است. با توجه به اهمیت بسیار بالای بیمارستان ها در ارائه خدمات درمانی و تاثیر زیاد آنها در کارایی نظام سلامت کشور، استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها با ارائه امکان مقایسه و رتبه بندی می تواند گامی مهم برای بهبود مستمر عملکرد بیمارستان ها به خصوص بخش های بالینی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!