شناسایی بتالاکتاماز نوع AmpC در جدایه های بالینی اشریشیاکلی در شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بتالاکتامازهای نوع AmpC، آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها و سفامایسین ها را هیدرولیز می کنند و به مهارکننده هایی مثل کلاوولانیک اسید، سولباکتام و تازوباکتام مقاومت نشان می دهند. در این مطالعه به بررسی شیوع آنزیم AmpC بتالاکتاماز تولید شده توسط جدایه های باکتری اشریشیاکلی از بیمارستان های کرمانشاه پرداخته شد.
مواد و روش ها
تعداد 100 ایزوله بالینی اشریشیاکلی از بیمارستانهای شهر کرمانشاه جمع آوری شد و پس از تعیین هویت، از نظر تولید بتالاکتاماز نوع AmpC با استفاده از روش انتشار از دیسک مورد بررسی قرار گرفتند. جدایه هایی که از نظر فنوتیپی به صورت بلقوه واجد این بتالاکتاماز بودند به روش Multiplex PCR مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین مقاومت آنها به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، آمیکاسین، مروپنم و آزترونام به روش میکرو دایلوشن برای تعیین MIC (Minimal inhibitor concentration) سنجیده شد.
یافته ها
در این مطالعه 44% از جدایه های بالینی از نظر فنوتیپی مولد بتالاکتاماز نوع AmpC بودند. پس از بررسی بیشتر این 44 ایزوله با روش Multiplex PCR مشخص گردید 1/44% از آنها دارای ژن AmpC بتالاکتاماز بودند.
نتیجه گیری
شیوع AmpC بتالاکتامازها به دلیل بی تاثیر نمودن تجویز سفالوسپورین های نسل سوم به یک چالش مهم در درمان بیماران تبدیل شده است. انجام آزمایشات فنوتیپی و روش های مولکولی تشخیص بتالاکتاماز ها مانند PCR می تواند بسیار مفید فایده باشد. این مطالعه حاکی از شیوع بالای AmpC بتالاکتاماز در شهر کرمانشاه است که دلیل احتمالی آن مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و یا عدم انجام آنتی بیوگرام قبل از آغاز درمان است. عدم آگاهی از روش های تاییدی تولیدESBL و مولکولی می تواند به گسترش مقاومت ناشی از AmpC بتالاکتاماز دامن بزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!