مقایسه میزان رضایت شغلی کارکنان ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و کارکنان پایگاه انتقال خون استان تهران

چکیده:
سابقه و هدف
صاحبنظران روانشناسی سازمانی، رضایت شغلی را، کنشی از هماهنگی بین نیازها و ارزش های حرفه ای فرد و نظام تقویت کننده کار دانسته اند. در این راستا یکی از دغدغه های متخصصان، سنجش رضایت شغلی است. هدف ازاین تحقیق، مقایسه میزان رضایت شغلی کارکنان ستاد مرکزی انتقال خون و پایگاه انتقال خون تهران بود.

مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، میزان رضایت شغلی 214 نفر از کارکنان ستاد مرکزی و پایگاه تهران به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای در اسفند 1394 بررسی شد و مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق از پرسشنامه رضایت شغلی(JDI) استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون آماری MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 01/0 p< سطح معناداری اختلاف ها قرار داده شد.

یافته ها
میانگین رضایت از محیط کار در کارکنان ستاد 76/19 با انحراف معیار 36/3 و در کارکنان پایگاه تهران 32/21 با انحراف معیار 62/3 بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین رضایت شغلی کارکنان پایگاه تهران بیشتر از کارکنان ستاد است و بیشترین نارضایتی، ناشی از متغیرهای ارتقا، سرپرستان و ارتباط با همکاران است.

نتیجه گیری
رضایت شغلی موجب بهبود عملکرد کارکنان و به دنبال آن موفقیت سازمان می شود. با توجه به این که بیشترین نارضایتی در این تحقیق از متغیرهای ارتقا، سرپرستان و ارتباط با همکاران بود، مداخله برای اصلاح مناسب مسیرهای ارتقای شغلی و ایجاد ارتباط صحیح بین سطوح مختلف اداری می تواند به رضایت شغلی بیشتر و به دنبال آن رسیدن به اهداف سازمانی از جمله جذب بیشتر اهداکنندگان خون کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!