کاربرد انبار داده در حوزه سلامت کشور ایران: چالش ها و راهکارها

چکیده:
مقدمه
داده ها در نظام سلامت به صورت پراکنده و جزیره‏ای قرار دارند و دسترسی یکپارچه به آن ها برای گزارش‏گیری و تحلیل مشکل است. انبار داده می تواند در حل این مسایل کمک کننده باشد. بنابراین، مطالعه حاضر به شناسایی چالش ها و راهکارهای کاربرد انبار داده در حوزه سلامت کشور پرداخت.
روش ها
این مطالعه به صورت مروری جامع و نقلی انجام شد. ابتدا واژه های کلیدی در حیطه انبار داده ها انتخاب گردید و به لحاظ گستردگی موضوعی انبار داده ها، دامنه جستجو به حوزه سلامت محدود شد. سپس با توجه به معیارهای مطالعه که اغلب استفاده از مطالعات کشورهای توسعه یافته بود، مقالات مرتبط با موضوع از پایگاه های Google Scholar، PubMed، Scopus، Web of Knowledge و Science Direct استخراج گردید.
یافته ها
اغلب موسسات مراقبت سلامت با چالش‏های جمع آوری، سازماندهی و بازیابی داده های نامتجانس و حجیم برای تحقیقات، بهبود کیفیت، تحلیل برون دادها یا کشف بهترین عملکردها مواجه هستند. ‏راه حل بیشتر چالش های ذکر شده، انبار داده است. این تکنیک می‏تواند بسیاری از مشکلات حیطه مدیریت داده ها و بهره‏برداری از دانش داده‏ای نظام سلامت را مرتفع ‏نماید.
نتیجه گیری
به کارگیری سیستم هایی مانند انبار داده برای پیشگیری از پیشرفت یا ظهور بیماری و سلامت جامعه، هدف اصلی نظام سلامت است. پژوهش حاضر گامی ابتدایی در راستای به کارگیری انبار داده ملی سلامت می باشد و بی تردید نیازمند نگرش ملی برای حل چالش ها و ارایه راهکارهای مناسب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
388 تا 395
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!